הכירו את מכון באר אמונה

ביקרנו במכון 'באר אמונה' המכשיר מטפלים להתמודד עם אתגרי המשפחה של הדור הנוכחי, התמודדות המצריכה ליווי וסיוע מורכבים.

מנהלת התכניות במכון, נילי ארבל, מספרת על העקרונות המנחים את המכון ופעילותו: "מה שמוביל אותנו זו המקצועיות בראש ובראשונה בכל תחום. אנחנו מתייחסים לליווי המשפחה במקום הבריא", ומנהלת המכון, תמי סמט, מבהירה את חשיבות השיח המדויק שאינו נגרר אחר השיח ה"שטוח" אותו אנו פוגשים ברחוב. "להעמיק את המענים שאנחנו מכשירים את התלמידים והתלמידות שלנו לתת".

ארבל מוסיפה ומעירה כי גם כאשר נראה שהכול בריא במשפחה קיימת מודעות לצורך לדבר ולהציף דברים, לקבל הכוונה בסוגיות השונות של החיים".

"ההרגשה היא שזו זכות ליצור את ההתייחסות המדויקת ולנסות לדון בלב הדברים", אומרת סמט.

במכון ארבעה מסלולים להכשרת מנחים ויועצים בתחומי המשפחה. המסלול הראשון הוא המסלול הגרונטולוגי המסייע למשפחות המלוות בן משפחה מזדקן. ארבל מספרת כי המסלול הוקם בעקבות דרישה וביקוש שהגיעו מהשטח. משפחות שהגיעו לשלב זה חשות מתמודדות הן בהיבט הרגשי והן בהיבט הביורוקראטי המורכב ושני היבטים אלה מצריכים סיוע וליווי.

המסלול השני הוא מסלול הנחיית הורים כאשר הגישה העקרונית של המכון, מסבירה ארבל, היא מתן מקום למספר גישות מבלי "להינעל" על תפיסה וגישה אחת בתחום זה. "אנחנו שמים דגש על בניית הדמות המנחה והחזקה שיודעת גם לחבר בין התיאוריות לבין מה שהיא מביאה אינטואיטיבית לבין מי שעומד מולה".

ראש תחום הנחיית הורים, ד"ר גליה דילר זקס, מבהירה: "אצלנו את יכולה להישאר עם האני מאמין שלך, עם הידע שלך, עם מה שהביא אותך ללמוד את התחום, ולהוסיף לזה ידע תיאורטי קלאסי ועדכני וטכניקות, כלים ומיומנות והרבה מפגש עם עצמך והוצאה מהכוח אל הפועל של האמונות הללו והתפיסות הללו שיעזרו ללוות הורים".

המסלול השלישי הוא מסלול הנחיית מיניות בריאה ומאור קפלן, העומדת בראש המסלול, מסבירה את חשיבות היכולת לדבר על הסוגיות העדינות והמורכבות הנוגעות לתחום זה באופן אמתי כן נכון ומתוך יראת שמים ומכוונות. "היום ברור שצריך לדבר על התכנים האלה והשאלה היא איך, והמכון נותן את היכולת לדייק את האופן שבו מדברים".

מסלול זה מחולק לשני מסלולי משנה, האחד לנשים והאחר לגברים. במכון רואים ערך מיוחד בהנגשת התחום גם לגברים המבקשים לסייע. "הנשים פרצו את הדרך ועכשיו תורם של הגברים", אומרת תמי סמט. "הגיע הרגע לבנות את המענים המדויקים לתחום הגברי בתחום המיניות ואנחנו עסוקים כאן בפיתוח התחום ובהכשרת מנחים שיתנו מענים בשטח, בישיבות תיכוניות, בתיכונים דתיים ומול הורים".

המסלול הרביעי במכון הוא להכשרת מטפלים זוגיים. "התכנית מותאמת לדרישות האגודה הישראלית לטיפול במשפחה והתעודה היא בעצם שלהם", אומרת נילי ארבל. "מעבר לשיח המקצועי נוכח שם השיח הדתי על מאפייני המשפחה הדתית ללא שום פשרות ברמה המקצועית".

"אני מרגישה שזו זכות להיות כאן", אומרת ארבל. "אני מוקפת כאן באנשים שהם הטופ, כל אחד בתחומו, ומצד שני זה מכשיר לעבודה תכל'ס בשטח. אלו החיים עצמם".