לפני שבוע טוב
לפני שבוע טובצילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

דור ה...מה?

בכל שנה התופעה הזו הולכת ומתעצמת והיקפיה מתרחבים לכל הארץ. כמו פטריות אחרי הגשם כך הם צצים מיד אחרי החורף. אתם רואים אותם בתחנות המרכזיות מבקשים מכם תרומה של כמה שקלים.

אתם רואים אותם בכניסות למרכולים הגדולים מציעים לכם לתרום איזו חבילת וופלים או בקבוק שתיה. אתם רואים אותם בכיכרות מגייסים כל כישרון מוזיקלי שיש (או אין) להם כדי שתזרקו לקופה שלפניהם מטבע או שניים.

את כל זה הם לא עושים לעצמם. את השקלים הללו הם קוששו בזיעת אפם ומבלי לחשוב על זמנם המתכלה או על תגית ה'קבצנים' שמתנוססת מעליהם, רק כדי לקיים ממש בימים הללו קייטנות ואירועי קיץ לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

הנערים והנערות האלה משקיעים את כל מרצם, כוחם וזמנם בהנעמת זמנם של הילדים שזקוקים לזה כל כך ומתן כמה יממות של מנוחה להוריהם. בזה הם עסוקים עד מעל לראש, מארגנים, מתכננים, מתאמים, מתרוצצים, מתרימים, מקימים, מתפעלים, חושבים, מביאים, בונים ובעיקר לא מתפנים להסתכל אחורה ולהגיב למבטים המוזרים של הדור המבוגר, החכם והמבין.

כן, כך נראית ההתחלה של החופש הגדול שלהם. מי קרא להם 'דור מסכים'? 'דור האספרסו'?

מה הם רוצים מאיתנו?

מודה. לא הייתי בכנס השמאל שעסק במר גורלם של ילדי הרש"פ ורצועת עזה. יש גבול למה שאני מוכן להקריב למען היקום. ובכל זאת הצצתי בכתבות המסכמות את האירוע וממש לא הבנתי מה הם רוצים מאיתנו. למה אנחנו קשורים לכל הדברים האלה שדיברו עליהם בכנס? והנה כמה דוגמאות:

מנהל תחום ישראל ופלסטין בארגון Human Rights Watch, עומר שאקר, פעיל BDS מוכר, אמר ש"לשליש מהתושבים בשטחי C אין בתי ספר, וילדים רבים נושרים מהלימודים". נו, זה לא אמור להיות קשור לרש"פ שגורפת מהעולם הון תועפות ולא מפנה אותו למערכת החינוך שלהם?

אותו שאקר (אני לא רמזתי כלום, אבל נדמה לי שהשם שלו מזכיר מילה כלשהי בעברית ואם מורידים את ה-א' שבשם שלו זה יכול לעזור למי שפספס) אמר גם ש"הסגר (על הרצועה) לא נובע מצרכים ביטחוניים - זהו איסור כללי". נגיד שהיה באמת סגר ולא היו מועברות מאות משאיות מזון וציוד לרצועה, נגיד, זה לא היה באשמת החמאס שבחר להילחם נגד ישראל ולא הותיר לה ברירה?

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר שם ש"הילדים שחיים תחת השטחים הכבושים סובלים ממגבלות תנועה, ממעצרים, מאינטראקציה עם צבא זר באופן יום-יומי, ממחסור במים ובחשמל". תגידו, מגבלות התנועה לא נולדו בעקבות הטרור? משום מה זכור לי שלפני אוסלו לא היו להם שום מגבלות תנועה. ומה לגבי המחסור במים? זה לא עניינה של ההנהגה הפלשתינית שסירבה במשך שנים להיפגש עם נציגי ממשלת ישראל להסדרת נושא המים? ומה לגבי החשמל? זה לא אבו מאזן שמחליט להוריד לעזה את השאלטר?

והיו שם עוד כמה וכמה פנינים שאחסוך מכם, ובכל זאת אשאל בקול רם – מה הם בדיוק רוצים מאיתנו? אם למשך שבוע היינו נוהגים כפי שהם היו נוהגים בנו נדמה לי שהיה כאן שקט לכמה וכמה שנים טובות.

ראו הוזהרתם!

ממש בימים הקרובים תוצג ב'כאן 11' הסדרה הדוקומנטרית 'יחידה מעורבת' על החיים בגדוד המעורב 'אריות הירדן' (אגב, למה לא לביאות הירדן? איפה מירב מיכאלי כשצריך אותה?). אמנם לא ראיתי מהסדרה דבר למעט הפרומו המפומפם לנו בערוץ חזור ופמפום, ובכל זאת, אני חייב הערת אזהרה:

פובליציסטים, רבנים, מחנכים, קצינים במיל' ואחרים, ראו הוזהרתם. גם אם מאוד מאוד ידגדג לכם באצבעות לכתוב מאמר או להגיב אחרי שתראו פרקים או נתחים מהסדרה, קחו בחשבון שכל מה שתגידו יוכל לשמש נגדכם במשפט ההיסטוריה של הפמיניזם הרדיקאלי. אם אתם לא רוצים שמעל ראשכם תרבוץ עננת החשוכים, הפרימיטיביים והבורים פשוט תתרחקו מהמקלדת ותימנעו מלכתוב את מה שמאוד בא לכם לכתוב.

מה אתם שואלים? אם אנחנו לא במדינה דמוקרטית שמותר לדבר ולכתוב בה הכול? למה לא לכתוב במדינה דמוקרטית שמותר לחשוב בה הכול? אז כך, כל זה רלוונטי להמון נושאים חשובים אחרים. לא לעניין הזה. העניין הזה הוא מחוץ לתחום. הוא קדוש ואנחנו נזהרים לפגוע בדברים קדושים (אלא אם כן מדובר בעניינים דתיים, כמובן). בקיצור, גם אם הסדרה תעסוק בקושי הפיזי והנפשי, גם אם היא תעסוק בקשרים שנוצרים בין החיילים והחיילות, גם אם מאוד תרצו להזכיר את המחיר הגופני ארוך הטווח שהבנות משלמות ואולי עוד כמה דברים, עזבו. המשכיל בעת ההיא יידום וייתן לעוד גל לעבור לו מעל הראש.

(אגב, אני ממש לא מבטיח להישמע לעצה הזו. יתכן שלא אעמוד בזה ולאחר פרק או שניים אקרוס ואכנע לשחף הבלתי נשלט לכתוב ולהגיב. אולי)

יפה הבלורית והתואר

אז נכון, הוא גבוה, הוא יפה, הוא מדבר בקול נמוך ועמוק, הוא מחזיק במגרותיו דרגות ואותות גבורה ומי שיסתכל היטב יראה בזוויות העין שלו קפלי חיוך מרתקים הרומזים לנפש עדינה ומחשבה עמוקה, ובכל זאת אני שואל: מה גורם לאחוזי נסקרים רבים לומר שיצביעו בעד בני גנץ? מה מביא אותם להציב אותו במקום השני ברשימת הראויים לראשות ממשלה?

מישהו יודע מה עמדותיו של האיש הטוב הזה (באמת איש טוב)? מה הוא חושב על דת ומדינה? ומה תכניתו המדינית? ואיך הוא חושב להתמודד עם מדינאים בעולם? ומה דעתו על הקשר עם יהדות העולם? והרפורמים? אפילו מה עמדתו בנושאי ביטחון, מישהו יודע על כך משהו? ואולי זו השיטה לזכות במנדטים? פשוט לשתוק?

מבצעי הדקה התשעים

גם בור מדאורייתא שכמותי בענייני מונדיאל כבר עלה על הנקודה במונדיאל הנוכחי. כל כך הרבה הוכרע בדקה התשעים ולא פעם גם בבעיטה האחרונה. נדמה לי שכבר אמר זאת בלשונו רבי ישראל מסלנט 'כל זמן שהנר דולק אפשר לתקן', כל זמן שהשופט לא שרק אפשר להבקיע, אפשר להכריע. שנייה לאחר מכן זה כבר מאוחר מדי...