לפיד: ארגוני האו"ם עיוורים לאנטישמיות

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר מפלגת "יש עתיד", יזם היום (שני) בכנסת כנס בנושא ההתעלמות בארגוני האו"ם מאנטישמיות.

בכנס נחשף דו"ח של ארגון UN Watch שבמשך עשר שנים בחן את היחס לאנטישמיות מצד האו"ם והארגונים השונים שפועלים תחתיו.

מבדיקה מקיפה של בעלי תפקידים, סוכנויות ומומחים בולטים באו"ם בעשור האחרון, נראה כי האו"ם מזהה בכל מקום מקרים של גזענות, אך אינו מזהה בשום מקום אנטישמיות (נגד יהודים).

מהדוח עולה כי סוכנויות באו"ם שאמורות לטפל באופן עקבי ושיטתי במקרים של פגיעה בציבור בשל מוצאו או בשל השתייכותו לדת או קבוצה מסוימת, מתעלמות ממקרים של אנטישמיות, לא מאפיינות אותן ולא מגנות אותן.

בכנס דנו בשאלה האם על האו"ם, שאמור לקדם ערכים של שלום והגנה על אזרחים, השתלטו כוחות אנטי-דמוקרטיים, אנטי-מערביים ואנטישמיים והפכו את ההתנהלות מוסדותיו לבעייתיות? בכנס יצאה קריאה למדינות המערב שלא להמשיך ולהתעלם מאנטישמיות, אלא להילחם בתופעה.

לפיד אמר בכנס, "בדוח" יש דוגמאות להטיה האנטישמית של האו"ם. זה דו"ח קשה. המסקנה שעולה ממנו היא חד משמעית: לא יכול להיות שזה אובייקטיבי, לא יכול להיות שזה מקרי. כשמדובר ביהודים, כשמדובר בישראלים, האו"ם הפך לארגון עוין, מוטה, שמשקר באופן עקבי. הארגון שאמור להילחם באנטישמיות, שנשבע להילחם באנטישמיות, לוקה בעצמו באנטישמיות".

לדבריו, "בניגוד לרבים, אני לא חסיד של האמירה 'או"ם שמום'. לאו"ם יש חשיבות. אנחנו קוראים מכאן למזכ"ל האו"ם החדש, אנטוניו גוטירש, הגיע הזמן לשנות כיוון. הגיע הזמן שהאו"ם יתייצב לצד קורבנות האנטישמיות, לא לצד האנטישמים".

ארגון UN Watch הוא ארגון לא ממשלתי שפועל כבר 25 שנה מז‘נבה, שוויץ ומטרתו היא לפקח על פעילות האו“ם לפי אמות המידה שקבע האו"ם עצמו. את הדוח חיברה דינה רובנר, היועצת המשפטית של Watch UN וערך אותו הלל נוייר, מנכ"ל הארגון.

נוייר אמר, "האו"ם קם מעפר השואה אז כשהוא מתעלם מאלימות אנטישמית הוא מכחיש את ההיסטוריה של עצמו. באופן אירוני, בעולם זכויות האדם, קורה פעמים רבות מדי שהאנשים שרואים גזענות בכל מקום, לא רואים אנטישמיות בשום מקום".

כנס בנושא ההתעלמות בארגוני האו"ם מאנטישמיות