צורך דחוף ביישום תמ"א 38
צורך דחוף ביישום תמ"א 38istock

רעידות האדמה התכופות מזכירות לכולנו שעשרות אלפי מבנים בישראל אינם עומדים בתקן הנדרש ועשויים לקרוס במקרה של רעידה משמעותית.

בדיוק לשם כך נועדה תמ"א 38, תכנית המתאר שמאפשרת ליזמים לקבל זכויות בנייה במרכזי הערים תמורת חיזוק המבנה והתאמתו לתקנים, ואולם לא בטוח שהמדינה מאפשרת לקדם באופן יעיל ומהיר את התכנית.

עו"ד דינה בנבנישתי, מומחית לדיני מקרקעין, טוענת כי הביורוקרטיה סביב התמ"א מסורבלת ארוכה ואם רוצים לקדם את יישומה של תמ"א 38 יש לפעול להסרה משמעותית של חסמים.

"לצערינו אנחנו עדים למבנים שזקוקים נואשות לחיזוק או הריסה ובניה מחדש", אומרת בנבנישתי ומוסיפה: "הייתי מצפה מהמדינה שתקבע בהוראות רגולטוריות סד מועדים לקבלת היתרי בניה ואישורי תכניות".

לדבריה, "היום כדי להכניס תכנית לרישום מקוון זה לוקח המון זמן. המדינה רצתה לייעל ויצא הפוך. האישור המקוון מתקבל רק אחרי כמה חודשים. בעבר היו מקבלים חותמת ידנית על גרמושקה במקום. היום יש צורך לעבור את כל היועצים הרלוונטיים ומסכת עינויים ורק לאחר מכן מתקבלת התכנית".

לטעמה של עו"ד בנבנישתי המענה חייב לבוא על ידי הצבה של סד זמנית עבור הוועדות המאשרות את התכניות וזאת על ידי שינוי הרגולציה. היא מזכירה כי כבר כ-13 שנים חלפו מאז פורסמה תמ"א 28 ועם זאת "עד היום לא רואים הרבה פרויקטים שיצאו מכוח התכנית. זה בעיקר בגלל ניהול לא נכון של המדינה. אנחנו מתריעים על הנושאים הללו כבר המון שנים אבל אף אחד לא מרים כפפה".

בנבנישתי מספרת: "פניתי לוועדת הרפורמות והושבתי ריקם. אמרו שהטענות במקומן והן יידונו, אבל גם כאן ללא תאריך יעד". בדבריה היא מציינת כי ברור לה שהפיכת המערכת ליעילה יותר וקביעת סד זמנית שיהיה על המערכת להשיב בו על אישור התכניות, תחייב אישור תקנים והוספת כוח אדם לוועדות, אך לטעמה אין מנוס וזהו הפתרון היחיד.

"הפתרון על השולחן ואני מעלה אותו בכל פורום מקרקעין. חייבים להכניס את הליכי התכנון ללוחות זמנים. הם לא רוצים להיות במקום הזה, כי זה אומר לאשר תקנים וכוח אדם. אולי אין לזה תקציבים, אבל להשאיר את הבעיה לדורות זה משהו שיהיה קשה לחיות איתו בהמשך. בקשות תמ"א נערמות ואין כוח אדם שיטפל בהן, אין לוחות זמנים וזה נראה כמו שזה נראה".