חדר ניתוח צף
חדר ניתוח צףצילום: דובר צה"ל

קצין בכיר בזרוע הים, סא"ל א', החליט לפתוח קורס ייחודי וראשון מסוגו שיחבר רופאים מהזרוע ומצבאות העולם. בשבוע הם ילמדו ויילמדו כיצד מתמודדים באירוע בו צריך לערוך ניתוח חירום בלב ים, ואיך פועלים בזירה הימית והתת ימית בקצה השני של הגלובוס.

"הזירה הימית היא אחת מהזירות המאתגרות ביותר לטיפול רפואי", מדגיש א', "האינסטינקטים הטיפוליים של רופא ימי שונים בתכלית מרופא ביבשה - אין בתי חולים מתחת למים וחייל שנפצע בצוללת לא יכול להגיע לחדר ניתוח. זו האחריות שלנו להביא את חדר הניתוח אליו ולזה בדיוק אנחנו מכשירים את האנשים שלנו".

אחד מהנושאים המרכזיים שהועברו בקורס היה טיפול כירורגי בזמן משימה בים. לא פעם צפות שאלות כמו "כמה ציוד רפואי צריך לקחת?" או "איך בכלל עושים את זה?" דבר שיצר אי הסכמה בנוגע לדרך הטיפול האידיאלית.

כדי לדמות תרחיש כזה, נכנסו חברי המשלחת לסטי"ל מסוג סער 5. באחד החדרים חיכו להם שולחן ניתוחים, אלונקות, ציוד רפואי ובלוני חמצן שבמקרה חירום עומדים להוות את מוקד הטיפול של הנפגעים בלב ים.

כשספינה או צוללת יוצאות למבצע, אחד מגורמי הסיכון הוא פגיעה במהלך הפעילות. על כל כלי שיט מוצב מטפל מוסמך, כמו רופא או פאראמדיק, שעליו להשתלט על אירוע החירום. "צוותי הטראומה בספינות מוכשרים לטפל בתשעה נפגעים קשים ובעשרות פצועים במקביל", מדגיש סא"ל א'.

"תהליך פינוי פצוע יכול לקחת הרבה מאוד זמן", מסביר סא"ל א', "לכן בזמן חירום כל הצוותים בספינה עושים בקרת נזקים - מכבים שריפות, סותמים הצפות ומתרחקים ממוקד הסכנה ככל שניתן כדי להגיע למצב בו יהיה אפשר לפנות את הפצועים".

אחת הציפיות מרופא בזרוע הים היא היכולת לשמור על המדדים של המטופל יציבים ככל שניתן. לרוב, הטיפול שיינתן בספינה לא יהיה הטיפול הסופי שיקבל הפצוע, אלא פתרון זמני שישמור על חייו עד הגעה ליבשה או פינוי מוסק.

"חדרי הניתוחים הצפים", כפי שלעתים מכנים אותם בזרוע, משמשים לא רק את האנשים על הספינות אלא גם את כוחות הקומנדו בשטח. "ברגע שמגיעים לקו אויב חשוב לוודא שיהיה ניתן לטפל בנפגעים בטווח קרוב ככל שניתן לזמן הפציעה שלהם", מרצין סא"ל א', "זהו העורף הכירורגי ההכרחי של הלוחמים בשטח".

בהרצאה שהועברה אודות התרחיש למדו המשתתפים גם על המיכשור הרפואי המתקדם, ועל הטכניקות הייחודיות של הצי הישראלי להתמודדות עם חייל שזקוק לטיפול מורכב שכזה.

"זוהי המטרה העיקרית של ההשתלמות הזו", מכריז סא"ל א', "אנחנו לוקחים סיטואציות ותרחישים בקנה מידה עולמי ומציגים את הכלים והפתרונות שפיתחנו כאן. בכל מקום בעולם עושים את זה קצת אחרת, ויש לנו הרבה ללמוד וללמד".

ההשתלמות רק הסתיימה, וצוותי הרפואה בזרוע כבר מתחילים לבנות את ההכשרה של השנה הבאה. "קיבלנו הרבה מחמאות מצד המשתתפים", אומר סא"ל א' בגאווה, "אני מאמין שהפריה הדדית מהסוג הזה משפרת אותנו והופכת אותנו לזרוע קשובה, יעילה וחזקה הרבה יותר. אין לי ספק שזו תחילתה של מסורת".