בית עלמין חדש יוקם במרכז.
בית עלמין חדש יוקם במרכז.צילום: פלאש 90

קבינט הדיור אישר היום (שלישי) את התכנית לפתרון מערכתי למצוקת הקבורה במרכז הארץ.

מדובר בהקמת בית קברות חדש במרכז הארץ לקבורת עשרות אלפי נפטרים במסורת הנהוגה "קבורת שדה".

במרכז קיימת מצוקה קשה של מחסור בקברים, המביאה להעלאת מחירים משמעותית של חלקות קבר. בתי הקברות הקיימים במרכז כמו ת"א ירקון, ופ"ת ירקון הגיעו למלוא ניצול קיבולת הקברים המקסימלית ומכאן נובעת המצוקה הקשה והמחירים הגבוהים.

בשנים האחרונות הוביל שר הפנים, אריה דרעי, בשיתוף עם השר לשירותי דת דוד אזולאי, את תכנית בית העלמין "אפק" כבית עלמין פוטנציאלי להפוך לבית עלמין אזורי באזור גוש דן.

מדובר בקרקע המשתרעת על 270 דונם בצומת קאסם, בין כביש 5 לכביש 6 הנמצאת בשטחה המוניציפלי של עיריית ראש העין.

בית העלמין החדש ישרת לפחות כ-2,300 נפטרים בשנה ויכלול כ-138,000 מקומות קבורה אשר בהתחשב בגודל האוכלוסייה וכמות הנפטרים הנוכחית בשנה והן את הגידול העתידי יספיק בית העלמין לכ-50 שנים הבאות.

השר דרעי אמר לאחר אישור התוכנית כי "מדובר בנושא בעל חשיבות גדולה מאד. יש מצוקה גדולה של מקומית קבורה במרכז הארץ המביא מידי יום פניות של משפחות שרוצים לקבור את יקיריהם אך אין להן מקום. קבינט הדיור עוסק בבעיות של החיים, אך הסדרת מקומות קבורה חשובה מאוד".

שר הדתות, דוד אזולאי, הוסיף כי "״מדובר במהלך דרמטי של ממש, שהינו חלק ממחויבות בהסכם הקואליציוני למציאת פתרון למצוקת קבורת השדה. משמעות המהלך הינה יצירת אלפי מקומות קבורת שדה במרכז הארץ בעלות אפסית שתשולם על ידי הביטוח הלאומי, ואף רכישת חלקות בחיים תהיה בתעריף מוזל ומפוקח על ידי המשרד ותתן מענה מכובד לעשרות שנים לכמיליון תושבי מרכז הארץ והשפלה".