נשק M-16
נשק M-16צילום: ISTOCK

חייל צה״ל בשירות קבע שביצע ביקורת של כלי נשק בגדוד הסיור של חטיבת גבעתי, פלט כדור בתוך רכב צבאי. איש לא נפגע אך נגרם נזק לשמשת הרכב.

האירוע החמור התרחש אחר הצהריים (שלישי) במוצב באזור יצהר בשומרון. שני חיילים - נגד אופטיקה ובוחן נשק, הגיעו עם הרכב לש"ג כדי לבחון את הנשק של השומר.

אחד החיילים בחן את הכוונת של הנשק בעודו יושב בכיסא הנהג, והחייל הנוסף לקח את הנשק בעודו יושב בכיסא הסמוך לנהג, בחן את הנשק ופלט כדור לעבר שמשת הרכב הקידמית.

בנס איש לא נפגע אין נפגעים. שמשת הרכב הקידמית של הרכב הצבאי התנפצה לרסיסים. בצה״ל הבהירו שהמקרה יתוחקר על ידי מפקד הגדוד. ומסקנות התחקיר יילמדו היטב.

מדובר צה"ל נמסר, "מוקדם יותר היום נפלט כדור מנשקו של חייל צה"ל בתוך רכב צבאי. אין נפגעים ונגרם נזק לשמשת הרכב. האירוע יתוחקר".

השקת מערך הבטיחות
השקת מערך הבטיחותצילום: דובר צה״ל

התקרית החמורה התרחשה במקביל להשקת מערך הבטיחות החדש שנועד לאפשר למשרתי צה"ל לבצע את משימותיהם בבטיחות מלאה. ייעודו של המערך שנולד מתוך מחלקת בטיחות ובקרת איכות (מבק"א), הוא להוות גוף מקצועי בתחום הבטיחות ומניעת תאונות ונפגעים בצה"ל.

אל"ם עודד בר מעוז, קצין בטיחות ראשי, אמר ״אנחנו מהווים ייעוץ מקצועי בטיחותי לדרג הפיקודי בכל רמה - מהרמטכ"ל ועד מפקד היחידה. אנו מבצעים עבודות מטה מקדימה, כגון הדרכות ליחידות ולמפקדים בשטח, ניבוי תהליכים וביצוע ניהול סיכונים, וכן פעולות בדיעבד, באמצעות למידה מתוך דיווח ותחקיר של אירועי בטיחות".

לדבריו, השאיפה היא שיותר מ-90% מפעולות הבטיחות שייעשו יהיו פרואקטיביות, אך החשיבות באה לידי ביטוי גם במיצוי תהליכי הלמידה: "אנחנו חייבים ליישם את הלקחים עד הסוף אחרי שקרה אירוע בטיחותי וללמוד מה יש לשפר, בוודאי אם מישהו נפגע".

"שני הערכים המרכזיים המובילים את מערך הבטיחות הם דבקות במשימה וחתירה לניצחון וחיי אדם, לכן תפקידנו הוא לסייע שהמשימה תתבצע ללא נפגעים", מדגיש אל"ם בר מעוז, "אנחנו רואים בקידום תרבות הבטיחות בצה"ל כחובה, אך גם כזכות להשפיע ולהטמיע בדורות חיילים שיהיו האזרחים הבאים של מדינת ישראל נורמות של בטיחות ושמירת חי אדם".