יותר זכאים לבגרות בשנת תשע"ז

עליה של קרוב ל- 3% בשיעור התעודות עם 5 יחידות מתמטיקה. עליה של 0.4% בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת.

אורלי הררי , כ"ח בתמוז תשע"ח

בנט ואבואב הבוקר
בנט ואבואב הבוקר
צילום: לע"מ

שר החינוך נפתלי בנט ומנכ"ל משרדו שמואל אבואב הציגו היום (רביעי) את נתוני "התמונה החינוכית" לשנת הלימודים תשע"ז (2017) של החטיבה העליונה במערכת החינוך בישראל.

למידה והישגים: עליה של 2% בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מבין הלומדים בכיתה י"ב (תשע"ו: 66.2% ובתשע"ז: 68.2%). עליה של קרוב לחצי אחוז נרשמה בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מבין הלומדים בכיתה י"ב (תשע"ו: 7.5%, תשע"ז: 7.9%).

כמו כן, נרשמה עליה של כ- 3% בשיעור תעודות הבגרות הכוללות 5 יחידות לימוד במתמטיקה (תשע"ו: 11.4% תשע"ז: 14.3%), ועליה של כ- 2.5% בשיעור תעודות הבגרות הכוללות 5 יחידות לימוד באנגלית (תשע"ו: 33.1% תשע"ז: 35.7%).

בהתייחס לעליות אלו, מציינים במשרד כי הטמעת התכניות הלאומיות לקידום המתמטיקה והאנגלית הצליחו למשוך את מערכת החינוך למעלה, והדבר ניכר בעליה המתמדת בזכאות לבגרות וגם באיכות התעודות הכוללות יותר 5 מתמטיקה ויותר 5 אנגלית לאורך שלוש השנים האחרונות.

לדו"ח המלא לחצו כאן

יציבות נרשמה בהישגים של מדדי תעודת בגרות הכוללת 4 יחידות לימוד מתמטיקה (תשע"ו: 17.5%, תשע"ז: 17%) ובאנגלית (תשע"ו: 22.7%, תשע"ז: 22.7%).

במדד המחברות הפסולות נרשמה עליה של 0.2% (תשע"ו: 0.8% תשע"ז: 1%). בעניין זה מבהירים במשרד, כי טוהר הבחינות מהווה ערך עליון שאין בכוונת המשרד להתפשר בעניינו, והוא ימשיך להפעיל מגוון של פעולות כדי להבטיח את טוהר הציונים.

התמדה ונשירה: לא חל שינוי של ממש גם בדיווחי התלמידים במסוגלות, בסקרנות ובעניין בלמידה (תשע"ו: 51%, תשע"ז: 50%). על אף היציבות הכללית, ניתוח ההיגדים של מדד זה מעלה כי כמחצית מהתלמידים מדווחים שהדברים שמלמדים בבית הספר פחות מסייעים להם מחוץ לשעות הלימודים ופחות מקנים להם ידע חשוב.

לאורך שלוש השנים האחרונות נרשמה ירידה של 4% במדד זה. במשרד מציינים כי לנוכח הירידה בסקרנות הוחלט במשרד לגוון את שיטות הערכה של המבחנים ולעבור לבחינות עם חומר פתוח. בתוך כך, המשרד יחל עם היסטוריה ובימים אלה הוא בוחן בחינות עם ספר פתוח במקצועות נוספים.

במדד שביעות הרצון של המורים מבית הספר נרשמה יציבות (תשע"ו: 70% תשע"ז: 70%) וגם בניהול פיתוח הצוות החינוכי בבית הספר (תשע"ו: 38%, תשע"ז: 38%). באירועי שק"ד גם לא חל שינוי והמדד נותר ללא שינוי מהותי (תשע"ו: 1.2%, תשע"ז: 1.3%) ובפרקטיקות איכותיות ללמידה, הוראה והערכה (תשע"ו: 53%, תשע"ז: 53%). בקרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים (תשע"ו: 42%, תשע"ז: 43%).

עליה נרשמה גם בעבודה שיתופית של מורים בבית הספר (תשע"ו: 71% תשע"ז: 74%), בסך הכל עליה של 3%.

השר בנט אמר, "התמונה החינוכית לשנת תשע"ז מבטאת אמירה ברורה: ישראל צועדת בכיוון הנכון. יותר תלמידים ב-5 יחידות מתמטיקה ואנגלית, גם בפריפריה, לצד עלייה כוללת בזכאות לבגרות - זו בשורה חברתית וחינוכית שאין כדוגמתה. אנחנו בונים את התשתית לשילוב תלמידי בישראל באקדמיה, בתעסוקה, בתפקידים משמעותיים בצה"ל ובמגזר הציבורי והפרטי. המסקנה שלי ברורה: בעבודה קשה ובאמונה מתמדת בתלמידים ובמורים שלנו - גם השמיים הם לא הגבול.

התמונה החינוכית משקפת עשייה רחבה ומאמץ משותף של מנהלים, מורים ותלמידים, ונותנת ביטוי למרכיבים לימודיים וחברתיים כאחד. זה מבטא בצורה הטובה ביותר את התפישה שלנו היום - מצוינות לצד ערכים. נמשיך לבחון את עשיית מערכת החינוך באמצעות תמונה רחבה וכוללת ולהציג אותה באופן שקוף ומלא לציבור הישראלי".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב הוסיף "מערכת החינוך מתקדמת ועולה. אחוז הזכאות לבגרות הגיע ל- 68.2%, ומשקף תוספת של עוד כ-2,500 תלמידים שיוכלו להשתלב בהשכלה הגבוהה. מערכת החינוך מקדמת שורה של תכניות לאומיות - תכניות חינוך לערכים, להישגים ולמצוינות – ואנו רואים שלא רק תמונת הזכאות השתפרה, אלא שתעודת הבגרות נעשית יותר ויותר איכותית, עם עליה באחוזי הבוגרים שניגשים ל-5 יחידות - הן במתמטיקה והן באנגלית. אני רוצה לברך את המנהלים ואת המורים שעבדו ללא לאות כדי להבטיח את הצלחת הבוגרים".