נתניהו ופוטין
נתניהו ופוטיןצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

ראש הממשלה ייוועד הערב (רביעי) במוסקבה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כשעל סדר היום, כך ניתן לשער, המעורבות האיראנית בסוריה, סוגיה שמעסיקה את שני המנהיגים לא מעט בפגישותיהם האחרונות.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם פרופ' זאב חנין, מומחה לרוסיה איש אוניברסיטת אריאל, על הצפוי במפגש.

"יש שאלה לא קטנה – יש שתי אסכולות. יש הכרזה אחת של סל ההבנות שהושגו בין נתניהו ופוטין והן הועברו לשטח הפרקטי, אל שרי הביטחון, ובהבנות האלה שני הצדדים מסכימים שאיראן מיצתה את תפקידה בסוריה והגיע הזמן ללכת. מובן שלרוסים אין כוח לסלק את האיראנים מיד, ולכן הגיעו להחלטה ששטח בין ארבעים לשישים קילומטר מצפון-מזרח לגבול הישראלי האיראנים לא יתקרבו, לא הם ולא המיליציות שלהם. זה מה שיצא מהשיחות הקודמות".

על כך, מזכיר ומוסיף פרופ' חנין, "לפני כמה ימים שמענו את שר החוץ הרוסי, לברוב, שאומר שהוא לא שומר של האיראנים ומדובר בשתי מדינות עצמאיות וכל אחת עסוקה באינטרסים שלהם, ולכן רוסיה לא יכולה לספק את כל הסחורה עבור ישראל. כנראה שראש הממשלה רוצה לברר על מה מדובר, אם ההבנות שהתקבלו לפני מספר חודשים עדיין בתוקף או שאנחנו חייבים להתכונן לתסריט חדש".

"עם זאת בתקשורת הרוסית והבינלאומית מדווחים שנתניהו מגיע למוסקבה עם "מתנה", תצ"אות של אובייקטים איראניים וכאלה של הנשיא אסד, כדי להזהיר את הצד הרוסי, התפיסה הזו לא נראית לי נכונה, כי הדברים הולכים לפי ההבנות הקודמות, ובין השורות ניתן להבין שהרוסים קיבלו את העמדה שחוץ משטח של ארבעים או שישים קילומטרים שבהם באופן וודאי לא יהיו איראנים, גם לא במדי הצבא הסורי, חוץ מזה לישראל יש את האפשרות לטפל בכל מה שנראה כסכנה במטכ"ל, במשרד הביטחון ובלשכת ראש הממשלה. אז מהבחינה הזו אני לא רואה שהנתונים האלה הם דווקא יסללו את הדרך לשיחות בין נתניהו לפוטין. שני הצדדים לא צריכים את זה".

ואולי, שאלנו את פרופ' חנין, אמירתו של שר החוץ הרוסי המתנערת מהמחויבות לסיכומים עם ישראל אינה נובעת מכך שיש לכל מדינה אינטרסים משלה, אלא דווקא משום שלרוסיה ולאיראן אינטרסים משותפים ולכן אין לרוסים רצון לפגוע באיראנים ובכך לפגוע באינטרסים המשותפים שלהם עצמם, פרופ' חנין משיב ואומר שהוא כמומחה הוא מחויב להתנסחות זהירה יותר בניתוח המצב, אך לנו כעיתונאים רשות לומר זאת, אם כי "רוח הדברים היא כזו", כלשונו.