סיוט באגד: שעתיים באוטובוס בלי מזגן

יצחק הילמן כבר נתקל לא פעם בתנאי נסיעה קשים בתחבורה הציבורית, אבל שעתיים בהן נסע מנתיבות לירושלים היו הקש ששבר את גב הגמל.

שמעון כהן , כ"ח בתמוז תשע"ח

חום בלתי נסבל בתוך האוטובוס
חום בלתי נסבל בתוך האוטובוס
Istock



טוען....

יצחק הילמן, תושב גני תקווה, מספר בראיון לערוץ 7 על תנאים בלתי נסבלים שלדבריו קיבלו הוא ונוסעים אחרים במהלך נסיעה בקו 492 של חברת 'אגד' מנתיבות לירושלים ביום ראשון האחרון.

הילמן מספר על יום חמסין שבו על אף שמדובר באוטובוס שיצא מהעיירה הדרומית לנסיעה ארוכה בת כשעתיים, המזגן באוטובוס לא פעל ולשאלת הנוסעים הבהיר להם הנהג כי המזגן אינו תקין.

"אני מרבה לנסוע בתחבורה ציבורית, בעיקר באזור הדרום כי שם העבודה שלי. ביום ראשון זה היה הקש ששבר את גב הגמל כשנסעתי מנתיבות לירושלים. זה היה יום שרבי במיוחד ולנו לא הייתה ברירה אלא להתענות במשך שעתיים של נסיעה ללא מזגן".

לדברי הילמן הוא נתקל לא פעם בתקלות המקשות על הנוסעים את הנסיעה, בין אם מדובר במזגן לא תקין ובין אם בדלתות שאינן נסגרות ובימות החורף הגשם נכנס דרכן פנימה, אך בעוד כאשר מדובר בנסיעות קצרות הוא יכול להחליף אוטובוס הרי שבנסיעה בת כשעתיים, מנתיבות לירושלים, הוא והנוסעים מוצאים את עצמם כ"שבויים" ללא יכולת לרדת מהאוטובוס.

"עליתי לנסיעה. בהתלה חשבתי שאחרי התחנות הראשונות נרגיש את המזגן שיתחיל לפעול אבל זה לא קרה. אנשים פנו לנהג והוא אמר שהמזגן מקולקל. שאלו איך הוא נתן לאוטובוס לצאת לנסיעה במצב כזה והוא אמר שזה לא תפקידו לבדוק את העניין הזה. היו שם בעיקר נשים וילדים שפשוט התענו בנסיעה. לא הייתה לנו ברירה אלא לפתוח חלונות. נכנסה קצת רוח שהקלה רק מעט כי זו רוח חמה. זה לא מנע את הסבל".

לדברי הילמן הנוסעים פתחו בשיח בו כל אחד סיפר על ליקויים ויחס מבזה שקיבלו בנסיעות בקווי 'אגד', בין אם מדובר בתנאים פיזיים ובין אם באוטובוסים שמדלגים על תחנות. "כיוון שזו לא פעם ראשונה ואין לי אפשרות להחליף אוטובוס, הוצאתי מחשב נייד וכבר בתוך האוטובוס שלחתי תלונות לאגד ולמשרד התחבורה".

לדבריו המענה שקיבל היה המענה הרגיל והצפוי על כך שהתקינות בראש מעייניה של החברה וכיוצא באלה, ואולם לטעמו מדובר ב"לא יותר מאשר 'העתק הדבק' מתלונות אחרות ולא משהו שנראה כמו טיפול רציני".

לטעמו המענה הראוי הוא "להפנות תלונות למשרד התחבורה שמטפל ונותן קנסות למפעילים". עוד הוא מציע להתלונן גם במשרד מבקר המדינה, "אני מניח שאם מבקר המדינה יוצף בתלונות יטפלו בכך. צריך גם לשמור את הכרטיס ולהגיש תביעות".

רון רטנר, דובר 'אגד', מוסר בתגובה: "ככלל, האוטובוסים של אגד חדישים ומתקדמים ביותר. המיזוג בהם שקט ויעיל ביותר. יתכן, שבנסיעה הנדונה התעוררה בעיה טכנית, בלתי צפויה, אשר פגעה
באפקטיביות המיזוג ביום חם ושרבי כפי שיכול הדבר יכול לקרות בכל מקום בו מופעלת מערכת קירור: רכב, דירה, משרד, אולם וכו'. להקיש מתופעה שולית ומקרית כזו על כלל השרות – זהו עוול לא ראוי".