מנהלים ומחנכים ב'זולה של חצרוני'
מנהלים ומחנכים ב'זולה של חצרוני'צילום: יחצ

השבוע התקיימה השתלמות קיץ ראשונה מסוגה לראשי הישיבות התיכוניות, האולפנות ומנהלי הפנימיות של החמ"ד.

ההשתלמות שהתקיימה במשך יומיים בירושלים, נערכה בשיתוף 'הזולה של חצרוני' מבית OU ישראל, תחת הכותרת "נפשי בנפשו".

במהלך ההשתלמות עסקו המנהלים בנושאים כמו מיניות, גבולות, אמון וסמים. הסדנאות עסקו בגבולות הפנימיים והחיצוניים של הנוער, בתופעת הסמים ושינוי הגישה אליה ועוד. מטרת ההשתלמות הייתה להעביר את מרכז הכובד מהנוער אל הצוות החינוכי, ולהבין שחלק מרכזי בעבודה החינוכית זה התהליכים שהצוות עובר בעצמו, כיחידים ובין אנשי הצוות.

בהשתלמות נכחו הרב שמואל אליהו, הרב דניאל סטבסקי, מנכ"ל OU ישראל הרב אבי ברמן, מנהל אגף חינוך והדרכה במשרד החינוך רון פרייזר, המפקחת על החינוך ההתיישבותי מזל טוויטו, ומנהלי המוסדות התיכוניים במגזר, בהם אולפנת בהר"ן, אולפנת קריית ארבע, ישיבת ישל"צ, מצפה רמון, דימונה, מירון, חלוצה, בית אל, עפרה, אלון מורה ועוד.

בערב יצאו המנהלים לביקור ב'זולה של חצרוני' מבית OU ישראל. אל הזולה מגיעים כ-3,500 בני נוער, בגילאי 12-21 לאורך השנה כולה.

רובם מגיעים מבתים דתיים ומתמודדים עם קונפליקטים והערכה עצמית נמוכה, הם מוצאים בזולה מקום מפלט, אוזן קשבת, הכלה ואהבה ללא תנאי. למרבית המנהלים זו הייתה הפעם הראשונה בה ביקרו בזולה, שם ראו המנהלים את הפעילות, נפגשו עם בני הנוער ושוחחו עימם.

"כשהמנהלים באו לזולה הם לא באו לצפות בנערים, הם היו הנערים" מסביר מנהל 'הזולה של חצרוני' מבית OU ישראל, אורן אסולין. "הם עברו סדנאות בזולה כמו מודעות בתנועה ודמיון מודרך. הם עברו את התהליך בעצמם. ברוב ההשתלמויות מדברים רק על הנוער, כאן נקודת המרכז היא 'בואו נדבר על עצמנו'. את התרגום והתיווך כל אחד יוכל לעשות רק בעצמו, אבל לפחות 80% ממה שדיברנו אפשר ליישם כבר במוסדות".

אסולין מסביר שאי אפשר לדבר על הכלה ואהבה אם הצוות החינוכי של המוסד לא שם: "אנחנו כל הזמן מדברים על הכלת השונה, אמון, שקיפות וכל שאר מה שאנו מצפים מהנוער, אבל לפני שאנו משליכים את זה על הצעירים זה חייב לעבור עיבוד ותהליך של הצוות. אנחנו כאנשי חינוך צריכים להבין איפה הדברים פוגשים אותנו, ולהבין שכשאנחנו נעבור תהליכים - גם הנערים יעברו תהליכים . הנוער לא "שומע" את מה שאנחנו אומרים אלא מרגיש את מה שאנחנו חיים. מה שנותן את העצמה לעבודה זה לא הכלים שאנחנו משתמשים בהם אלא העובדה הפנימית שנמצאת מאחוריהם".

רון פרייזר, מנהל אגף חינוך והדרכה במשרד החינוך הציג לנוכחים את עולם המושגים הנוכחי של הצעירים, בהם עולם הרשתות החברתיות, שיטות החשיפה לסמים ועוד, והבהיר כי 'לעולם נראה מה שאנו רואים, השאלה אם אנו מבינים מה שאנו רואים'. בסיום ההשתלמות אמר פרייזר: "הסיפור של הזולה מוביל את כל מהלך הכנס, המפגשים עם אנשי הזולה והכניסה לשם הייתה חוויה מכוננת. פגשנו חניכים וצעירים, והופתענו מהפער בין איפה שבני הנוער נמצאים לבין אנשי הצוות. אנחנו נמצאים כאן כדי ללמוד, כדי לתת מידע, כדי להבין את המציאות ולדעת איפה בני הנוער נמצאים וללמוד את השפה שלהם".

הרב אבי ברמן, מנכ"ל OU ישראל אמר, "בכל פעם שאני מגיע לזולה ומשוחח עם החבר'ה, אני מתרגש מהעוצמות הגדולות של הנשמות האדירות שלהם. צריך לזכור שכל נער ונערה צריכים את הקשר, וגם אם נראה שהתרחקו מעט, עלינו מוטלת החובה להבין איך ליצור אותו, לקבל אותם כפי שהם ולעטוף אותם באהבה".

ראש אולפנת הרב בהר"ן, הרב משה נוימן אמר בסיום הכנס, "זו חוויה מכוננת לדבר עם נער בן 18 שעומד להתחתן, ומגדיר מה ההבדל בין מוסד מכיל לבין מוסד שבנוסף מעניק מענה לכל ילד. הצוות שיתף בחוויות שלו וחיזק אצלנו תפיסה יותר בריאה ונכונה של האתגרים והמורכבויות, איתם מתמודדים הנערים והנערות. עכשיו צריך להבין איך ללמוד מהחוויה הזו על הסיוע שאני צריך לתת לתלמידות שלי, מהם סימני המצוקה, ומה אני כראש מוסד חינוכי יכול לשנות ביחס החינוכי כדי להקל מעליהן את ההתמודדות הלא פשוטה".

מנהלת פנימיה אחרת אמרה, "אני מרגישה שעברתי ביומיים האלה תהליך שחרור שליטה, ישבתי בזולה והאווירה והשיחות ששמענו הובילו לתהליך אחר. התמסרתי, ולרגעים ממש הרגשתי שאני פשוט נמצאת, שמשהו קורה אצלי. באנו לשמוע על הנוער ובעצם פגשנו את עצמנו".