אקוניס ובריידנסטין
אקוניס ובריידנסטיןצילום: הלל מאיר/TPS

נאס"א וסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ירחיבו את שיתוף הפעולה ביניהן – כך הוסכם היום (חמישי) בהצהרה משותפת שנחתמה בירושלים, במעמד שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס, ראש נאס"א ג'ים בריידנסטין ומנהל סוכנות החלל הישראלית אבי בלסברגר.

ההסכם נחתם במסגרת ביקורו הראשון של בריידנסטין בישראל. השר אקוניס העלה בפגישה את הרצון של ישראל לשגר אסטרונאוט ישראלי לחלל וראש נאס"א הסכים לבחון זאת והצהיר כי גם לנאס"א יש עניין בכך.

השר אקוניס אמר לראש נאס"א כי "ההצהרה המשותפת שנחתמה היום מסמלת את העניין ההדדי בבניית היכולות המדעיות והטכנולוגיות בתחום החלל. העובדה שראש נאס"א בחר לקיים את ביקורו הראשון מחוץ לגבולות ארה"ב כאן בישראל אומרת הרבה מאוד על הברית ההדוקה בין שתי המדינות וההערכה האדירה שרוכשים ליכולות הטכנולוגיות האדירות של ישראל גם בתחום החלל".

במסגרת ההסכם הביעו הצדדים נכונות לשתף פעולה בתכניות של נאס"א כגון תחנת החלל הבין-לאומית, בחקר היקום ובמדעי כדור הארץ, במדעי החיים, בחינוך למדע וכן בשימוש בננו-לוויינים, שבהם לישראל יש מומחיות ייחודית.

ראש נאס"א אמר כי לנאס"א יש תוכניות לחזור לירח ולהישאר עליו בהתאם לחזון של הנשיא טראמפ. בין היתר אמר כי בנאס"א בוחנים אפשרויות לבנות סוג של ספינת חלל שתגיע קרוב לירח ושאליה יגיעו אסטרונאוטים כדי לחקור את הירח. הפינה גם תשמש כשער שממנו יוכלו לצאת לחלל העמוק יותר. בריידנסטין אמר גם כי לא במקרה נבחרה בישראל כיעד הביקור הראשון שלו וכי יש לנאס"א עניין רב בטכנולוגיות הישראליות.

נציין כי לסוכנות החלל הישראלית מספר הסכמים לשיתוף פעולה עם נאס"א, בהם גם הסכם לשימוש בחליפת הגנה מפני קרינה שפיתחה חברה ישראלית, בטיסות הניסוי הלא מאוישת של נאס"א למאדים, וכן תכנית לשליחת מתמחים ישראלים למרכז המחקר "איימס" של נאס"א. בנאס"א אף ציינו את השימוש הייחודי שהם עושים במערכת קירור תוצרת עין חרוד במסגרת המשימה של הרובר "קריוסיטי" במאדים.