יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לא אחת נשאל יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד מהו לדעתו ערך המוסף שלו על פני ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. אתה טוב ממנו בביטחון? במדינאות? בכלכלה?, הוא נשאל. התשובה העסיסית תמיד מוכנה בארסנל.

אני, מסביר לפיד, מביא איתי את הפוליטיקה הנקיה. זו החפה משיקולים זרים. מפופוליזם. העם שונא שקרים. שונא שמסובבים אותו בכחש, מתעב שמטשטשים בפניו את התמונה האמיתית. אני אביא את הפוליטיקה האמיתית.

זו הסיבה ששתיקתו של יאיר לפיד בסוף השבוע האחרון היתה כל כך צורמנית וטעונה הסברים. היה זה במהלך הדיון בוועדת החוקה סביב חוק הלאום. חברת מפלגתו, ח"כ יעל גרמן, ביקשה לחדד את הביקורת שלה כלפי החוק המוצע והיא בחרה לעשות שימוש נואל וציני בשואה האיומה.

''אני רוצה לספר לך", כך גרמן, "כשהייתי ראש עיר נסעתי פעמיים עם תלמידי כיתות י"א למחנות בפולין. עמדנו מול הר האפר במיידנק. שני הרגשות הכי טבעיים שהיו לנו זה קודם כל הפטריוטיות, והגאווה שיש לנו מדינה, שמדינת ישראל קמה והיא מדינת הלאום של העם היהודי שרצו להשמיד אותו..."

"אבל הדבר השני שהרגשנו שמה שקרה קרה מפני ששתקו מול עוול. מפני שליד מיידאנק במרחק של 150 מטר ישבו הפולנים שהיום רוצים להתכחש למעשיהם ושתקו. הם שתקו כשהם ראו את היהודים מובלים למחנות, הם שתקו כשהם הריחו את ריח השריפה בקרמטוריום, הם שתקו מול עוול. ואני חושבת שאחד הדברים שהטילה עלינו ההיסטוריה היא לא לשתוק מול עוול".

אחרי התיאור המרטיט מביקורה בהר האפר במיידנק היא שברה בחדות לישראל בת ימינו והמחיזה את הביקורת שלה על חוק הלאום. "אנחנו לא יכולים לחזור על ההיסטוריה שלנו, ולעשות את מה שעשו לנו כלפי המיעוט שגר כאן במדינה שלנו.... אנחנו חייבים את זה בהיותנו עם שעבר רדיפות, שהיה מיעוט, שידע מה זה הדרה ומה זה אפליה, אנחנו לא יכולים לחזור על ההיסטוריה שלנו, ולעשות את מה שעשו לנו כלפי המיעוט שגר כאן במדינה שלנו".

חברי הוועדה נדהמו מהשימוש הנלוז בטרגדיה הנוראית שחווה העם היהודי לטובת העשיה הפוליטית של גרמן. יו"ר הוועדה אבי דיכטר הטיח בה מילים קשות. "עדיף היה לא לשמוע את ההבהרה הזו", אמר לה.

בהמשך פנה אליה בנימה אישית: "אני אומר לך יעל אלה דברים שלא ייאמרו. הייתי מביט מול המראה ומשפיל את עיניי. להשוות את זה לשתיקה מול טבח היהודים בשואה, זה אחת מהשתיים, או שאין לך מושג מה היה בשואה, או שאין לך מושג על המשמעות של מה זה נקרא שתיקה, או שאין לך מושג בכלל של מה המשמעות של כבוד בסיסי לבני אדם בכלל ולפרלמנטרים בפרט, אני אומר לך – אלה דברים נבזיים, אלה דברים עוכרי ישראל, אלה דברים שלא מתאים לחברת כנסת בישראל לומר כאן בהקשר לחוק לאום. זה פשוט דברים נוראיים".

גרמן סירבה להשפיל מבט, סירבה לסגת מההשוואה הפופוליסטי שהקפיצה וקוממה את יושבי הוועדה. חברי כנסת מימין ומשמאל התקשו לחשות וגינו את ההשוואה המקוממת. גם יו"ר מפלגתה לפיד נדרש לסוגיה והתבקש לתת תגובתו. אך הוא, בשונה מעמיתיו, בחר למלא פיו מים.

לפני כשנתיים ביקש יו"ר מפלגת העבודה הבריטית, ג'רמי קורבין, להסביר מדוע לא כל החברה האסלאמית אשמה בפשעי דאעש המחרידים. "חברינו היהודיים, אמר, לא אחראים למעשיה של מדינת ישראל או של ממשלת נתניהו יותר מכפי שחברינו המוסלמים אחראים למעשיהם של המדינה האסלאמית - דאע"ש - או ארגונים אסלאמיסטיים", אמר.

למרות שמדובר בפוליטיקאי מעבר לים שאינו נמנה על ידידי ישראל, למרות שכלל לא נדרש להגיב, יאיר לפיד ראה לנכון להתקומם ולהכות על חטאו. בתגובתו החדה הוא הטיב לתאר לעם ישראל עד כמה הוא מתעב השוואות פופוליסטיות.

"זו השוואה מקוממת שמעידה על בורות. זו אנטישמיות לשמה. מדינת ישראל היא מדינה חפצה חיים שפועלת על פי ערכי הדמוקרטיה המוסר והצדק האנושי ונלחמת יום יום מול ארגוני טרור שכל מטרתם היא הרג, רצח ופגיעה בחפים מפשע". והיו לו גם מסקנות: "אני קורא למפלגת העבודה בישראל לנתק כל קשר עם מקבילתה בבריטניה עד להחלפתו של יו"ר מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין".

שנה לאחר מכן חבר מפלגתו יעקב פרי נתפס בלשונו אודות נפתולי ההיסטוריה ארוכת השנים שלו. לפיד לא חשב פעמיים והשליך אותו באלגנטיות מחוץ לשורות המפלגה. בשם הפוליטיקה הנקיה הוא הדיח לפני חודשים אחדים את ראש עירית חדרה, איש מפלגתו, מחברות במפלגה.

אז למה הוא שותק ליעל גרמן? היכן נעלמה לה הפוליטיקה הנקיה?