השר כץ לערוץ 7: להכריע או להתנתק

השר ישראל כץ דורש משר הביטחון להחליט אם להכריע את חמאס או להתנתק אזרחית מעזה, ומעלה שוב את רעיון האי "שכל שרי הקבינט תומכים בו"

שמעון כהן , ג' באב תשע"ח

באחריותם. ליברמן, כץ ונתניהו
באחריותם. ליברמן, כץ ונתניהו
צילום: יונתן סינדל, פלאש 90



טוען....

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס השר ישראל כץ, שר התחבורה והמודיעין, למספר סוגיות על סדר היום ובראשן המתיחות בדרום והתנהלות ממשלת ישראל מול הגזרה הסורית.

בהתייחסו למתיחות בדרום רואה השר כץ את הפעולה הצה"לית האחרונה ברצועת עזה כפעולה עצמתית והרחבה ביותר מאז מבצע 'צוק איתן' "במסגרת הכללים הקיימים צה"ל הגיב, פגע ביעדים רבים של החמאס והאש הופסקה, אבל מזה מספר שנים אני דורש לקבוע כללים אחרים מול עזה ואני מצפה משר הביטחון להעלות בפני הקבינט הצעה, או למוטט את החמאס ולחסל את הטרור בעזה, או שיאפשר להיפרד מהאחריות האזרחית על הרצועה ולהפוך את הגבול לקו גבול לכל דבר עם הרתעה מלאה כמו מול לבנון או סוריה".
המצב הנוכחי של עוד סבב ועוד סבב שבונים כביכול מאזן בינינו לבין החמאס הוא מצב אבסורדי שלא יוכל להימשך.

"המצב הנוכחי של עוד סבב ועוד סבב שבונים כביכול מאזן בינינו לבין החמאס הוא מצב אבסורדי שלא יוכל להימשך. הוא לא הוגן כלפי תושבי עוטף עזה והוא פוגע בביטחון מדינת ישראל", אומר כץ וכשהוא נשאל אם הוא מבין מדוע במשך כשלושה חודשים ישראל מבליגה שוב ושוב לנוכח ההתלקחות בדרום, הוא משיב:

"כי אנחנו במצב אבסורדי. לא בשר ולא חלב. אחרי ההתנתקות הרעה נותרנו אחראים אזרחית על עזה, ואז אנחנו מזינים את עזה בחשמל דלק ומים ואנחנו מצטיירים כמחויבים לכך, ואם מפסיקים בכרם שלום העולם קופץ כי אנחנו במצב שהוא לא סביר. לכן אני אומר שיש היום אחת משתי האפשרויות, או כמו שאמר שר הביטחון לפני שהתמנה, להכריע את חמאס, והקבינט ישקול איך ומתי לעשות זאת, או להיפרד מקשר האחריות האבסורדי הזה על שני מיליון אנשים שאבו מאזן מתנכר אליהם, המצרים מפנים להם עורף ורק היהודים יושבים וחושבים כל הזמן איך לפתור להם את הבעיות. מערכת הביטחון שולחת אנשים לגייס כסף עבור עזה. זה מצב אבסורדי".

לטעמו של השר כץ ההבדל בין חיזבאללה לחמאס הוא הידיעה הברורה של חיזבאללה, על אף עוצמתו, שעל כל פעולה שלו תהיה תגובה ישראלית חריפה ומיליון שיעים יהפכו בעקבותיה לפליטים. "בעזה זה לא קיים כי אנחנו מחזיקים אותם במעטפת של אחריות. חייבים להחזיר את ההרתעה, לא על תנאי ולא למחצה".

כאשר השר כץ מדבר על היפרדות הוא שב ומעלה את רעיון הקמתו של האי המאובטח מול חופי רצועת עזה, ולדבריו הרעיון הזה לא ירד מעל סדר היום והוא אף זוכה להסכמתם ותמיכתם של שרים בקבינט כדוגמת השרים שקד ובנט ולתמיכתה של מערכת הביטחון.
יש היום אחת משתי האפשרויות, או כמו שאמר שר הביטחון לפני שהתמנה, להכריע את חמאס, והקבינט ישקול איך ומתי לעשות זאת, או להיפרד מקשר האחריות האבסורדי הזה על שני מיליון אנשים שאבו מאזן מתנכר אליהם, המצרים מפנים להם עורף ורק היהודים יושבים וחושבים כל הזמן איך לפתור להם את הבעיות

"יש שתי אפשרויות, או שהמצרים ייקחו אחריות על עזה, יאפשרו הקמת מתקני חשמל, התפלת מים, שימוש בנמלים ושדות תעופה ושהבידוק יהיה סביר. זו האפשרות המדינית ואם יעשו אותה אני בעד, אבל הם לא מוכנים לכך שעזה תתחבר אליהם. אסור לנו שעזה תתחבר לתוך ישראל, לתוך יהודה ושומרון, לכן הצעתי רעיון שמנטרל את הסכנה הביטחונית וזה רעיון האי במרחק של חמישה קילומטרים בהקמה בינלאומית ובבידוק ישראלי. על האי עצמו הם יעבדו ויחזרו בערב לעזה".

על רעיון קפריסין אומר השר כץ כי אלו "רק דיבורים" כלשונו, והוא מסביר מדוע: קפריסין לא תאפשר אחריות ישראלית למתרחש בשטחה, וזאת מעבר לצורך להקים נמל בעזה כדי לקלוט את התכולה שתגיע מקפריסין לאחר הבידוק. "אני רוצה או להכריע או להתנתק. דרוש קו גבול שאחריו אני יכול לפעול בצורה ברורה. האם עפיפוני נפץ או תבערה לעבר הגליל היו מתאפשרים? לא היינו מאפשרים זאת. הכול נובע מאי הנורמליות של ההתנתקות שנכשלה. אני רוצה התנתקות טובה במקום זו הרעה".

"אני לא מקבל את הדיבורים על כך שזה לא אפשרי. או להכריע או להיפרד בלי שיבואו אלינו בטענות כאחראים. אני לא מאשים את צה"ל שנמצא במציאות אבסורדית שבה מאז שרון ועד היום אין הכרעה. היהודים גורשו, צה"ל פונה ולמרות זאת נשארנו אחראים על הערבים".

ואולי לא רק שר הביטחון לא מציב יעדים ברורים, אלא הממשלה כולה מדברת באופן לא ברור מול ראשי מערכת הביטחון, וכשלא ברור מה ישראל רוצה להשיג ברצועה המענה מבולבל ומהוסס? "שר הביטחון מגיע לדיונים ואומר שהוא האחראי על עזה, ולכן הוא מסרב לדון בהצעתי שזוכה לתמיכה של רבים מהשרים כמו בנט ושקד וכך כל הקבינט. לכן הוא אחראי אם הוא פיתח תזה שאפשר להמשיך במצב הקיים. אני אומר שאי אפשר להישאר במצב הקיים".

על עמדתו של ראש הממשלה בסוגיית האי המלאכותי אומר השר כץ כי הוא "עובד עם ראש הממשלה בשיתוף רב. בעניין הזה כשבאתי אליו ב-2009 עם היוזמה שלי הוא אמר לי שאביא תכנית והבאתי מודל של אי שנותן מוצא לעולם עם בקרה ביטחונית. עשיתי את זה עבור מדינת ישראל ולא עבור החמאס. אם המצרים יהיו מוכנים למתכונת אחרת בסיני אז בבקשה. שר הביטחון התחיל להבין שאני צודק ולכן הוא מדבר על קפריסין, אבל כאן צריך לקבל החלטה ולא להסתפק בדיבורים".

בהקשר זה של קפריסין נשאל כץ אם לטעמו השר ליברמן מדבר על תכנית זו רק על מנת להציג תכנית מקורית, והוא משיב: "גם אני בחנתי את האפשרות של קפריסין במסגרת כל האפשרויות, והאפשרות הזו הוערכה כאפשרות פחות טובה בגלל שצריך נמל נוסף בעזה. גם אבטחתית האי עדיף אפילו ממעבר רפיח שבו המצרים יהיו אחראים לבידוק. אנחנו עדיין לא מקבלים את גופות חיילי צה"ל ואת האזרחים וממשיכים לספק להם אמצעים אזרחיים. אנחנו במצב אבסורדי שצריך לשנות אותו. למהלך שאני מדבר עליו יש היבט דמוגרפי מדיני וביטחוני וגם נקבל מחיאות כפיים של העולם בגלל היבט ההומניטארי".

בהמשך הדברים התיחס השר כץ לסוגיית התיאום עם הרוסים בזירה הסורית ועל כך הוא נשאל איך למרות הפערים בין האינטרס הישראלי לזה הרוסי באשר לאיראן ניתן לתמרן, והוא משיב:

"ראש הממשלה מוביל מדיניות חכמה ונכונה שלצד הברית עם ארה"ב הוא מדבר עם הרוסים כדי שמטוס ישראלי שטס בלבנון או פוגע בסוריה לא ייתקל במערך ההגנה הסורי ועד עכשיו הדברים עובדים ואנחנו לא פוגעים בנכסים רוסיים בתוך השטח. הכול תלוי בנחישותה של ישראל. גם בצד המבצעי וגם בצד המדיני הדברים מובלים בצורה חכמה, משמעותית ונכונה ויש הישגים לא רעים. הגיבוי מהנשיא האמריקאי והפעילות שלנו מוביל את האיראנים לפינה. כשלוקחים את כל זה ומשווים לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי ברצועה, לא יכול להיות שנהיה שם במצב פחות טוב, וכל זה נובע רק מאי הגדרת מדיניות".

לקראת סוף השיחה עמו התבקש השר כץ להתייחס כשר התחבורה לעניין שונה בתכלית, עניין הקורקינטים והאופניים החשמליים, סוגיה השולחת לכבישים כלי מסוכן מבלי שהכללים, האכיפה והמעמד הביטוחי של הכלי מוסדרים.

"אנחנו מובילים יחד עם ראש הממשלה מהפכה שדומה למה שהיה בארה"ב ואירופה לפני מאה שנה ולא בכדי אני מקבל את הציונים הגבוהים ביותר בממשלה. אני שמח שאפשרתי להכניס אופניים חשמליים בישראל. יש היום למעלה ממאתיים אלף אופניים חשמליים בשימוש. תוך כדי יש הליך הסדרה. הגשתי חוק שמחייב חבישת קסדה ללא פטור, האכיפה עברה לאחריות העיריות במקום למשטרה, אנחנו סוללים מאות קילומטרים של מסלולים לרוכבי אופניים. כלומר יש כאן תהליך שחייבים להביא אותו לנקודה נכונה כדי להפיק את התועלת. מאתיים אלף רוכבי אופניים חשמליים מורידים את העומס מהכבישים בתנאי שמקפידים על הכללים".

ומה לגבי הביטוח שבה הגדרת המכשיר אינה ברורה והדבר גורר בעייתיות משמעותית במקרה של תאונה. "הכי קל לי כרגולטור להגיד שיעשו טסט, ילמדו רכיבה ויוציאו רישיון ואעמיס על כל צעיר אלפי שקלים. אני לא רוצה לעשות את זה. האתגר הוא בלי להכביד על הנטל להחיל כללים של אכיפה שימנעו את הסכנות, ואני מניח שהמספר יוכפל ויהיו גם חצי מיליון רוכבי אופניים חשמליים. זה מפנה את הכבישים ומאפשר הגעה מהירה, אבל זה צריך לקרות תוך שמירה על הכללים והחינוך מתחיל בבית. לא בגיל 13 ולא בלי קסדה. לחתום על צו שיחייב הוצאות כלכליות נוספות זה הכי קל, אבל יחטיא את המטרה".