להסתכל לבשר בעיניים. תרנגולת
להסתכל לבשר בעיניים. תרנגולתצילום: Nati Shohat/FLASH90

סרטון ויראלי שרץ בפייסבוק מחזק לכאורה את הטענה שהאינסטינקט האימהי הוא עניין טבעי. הכוכבים: תרנגול, תרנגולת ואפרוחים.

כפי שניתן לראות, התרנגול אוכל להנאתו מקערת האוכל ואילו התרנגולת מעבירה את האוכל לאפרוחים. הכיתוב המתורגם: "במה שונה אבא מאמא".

מה ניתן ללמוד מהסרטון? ובכן, מבחינה מדעית, כמעט שום דבר. מדובר בקטע בן חמש שניות בסך הכל, אם כי בצפייה בפייסבוק הוא חוזר על עצמו שוב ושוב ולכן נוצר הרושם שמדובר בקטע יותר ארוך.

הסרטון עורר תגובות שונות. מגיב אחד נחלץ להגנת התרנגול ואמר שכאשר תרנגול מוצא אוכל טעים, הוא משמיע קרקור רם כדי שגם התרנגולות יבואו ליהנות. אחרת הסבירה שהזכר חייב להיות חזק כדי להגן על התרנגולות והאפרוחים. מגיבה שלישית כינתה את האבא בשם גנאי, ורביעי טען שהתרנגול כלל אינו האבא של האפרוחים אלא מיודד עם האמא. מגיבה אחרת אמרה שכך זה גם אצלה בבית: בעלה אוכל כמה שהוא רוצה, והיא לא משביעה את רעבונה אך הילדים אוכלים לשובע.

לדברי הד"ר ג'קלין ג'ייקוב מאוניברסיטת קנטקי, מומחית לעופות, במשך 10-12 הימים הראשונים לאחר בקיעת אפרוחי התרנגולות, הם נשארים בקרבת האמא. לאחר מכן הם מתחילים לאכול באופן עצמאי אך עדיין ממשיכים לישון ולהתחמם מתחתיה. שלב זה נמשך בין שישה לשמונה שבועות. בשלב מסוים – בדרך כלל כשהאפרוחים מגיעים לגיל 12 עד 16 שבועות – התרנגולת מתחילה לדחוף את האפרוחים מעליה והיא עצמה מצטרפת ליתר התרנגולות הבוגרות שסביבה.

לדברי ג'ייקובס, אם התרנגולת מנועה מסיבה כלשהי לחזור אל קבוצת התרנגולים הבוגרים, היא עשויה להאריך את התקופה בה היא מטפלת מקרוב באפרוחים, עד שהתרנגולים הזכרים בסביבתה מגיעים לבגרות ומתחילים להתנהג כלפיה בצורה דומיננטית.

כמובן שגם הדומיננטיות הזכרית בטבע, כמו האינסטינקטים האימהיים, היא נושא שהפמיניסטיות לא רוצות שנעסוק בו.

שורה תחתונה: סתם סרטון משעשע, לא לצלוב אותי בבקשה. תודה.

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.