בית הכנסת ישועת ישראל. תל אביב
בית הכנסת ישועת ישראל. תל אביבצילום: אלי גול

פקחי עיריית תל אביב הגישו התראה לפני נקיטה בהליכים פליליים נגד בית הכנסת 'ישועת ישראל' שבדרום העיר והעילה היא השמעה של שירי שבת ברמקול לציון כניסת השבת.

האם מדובר בעוד נדבך במסכת מאבקי הדת לקראת הבחירות כשהאמאבקים הקודמים הם ההפרדה בכנס חב"ד, הקריאה לפתיחת חנויות בתשעה באב ועוד, או שאכן מדובר בהפרעה לשכנים? שוחחנו עם רב קהילת בית הכנסת, הרב מיכאל ארבוב, המשוכנע שאכן מדובר בלא יותר מאשר מלחמות דת טרם בחירות.

"מדובר בעוד אחד ממאבקי הדת לקראת הבחירות. מדובר בניסיון כושל של מספר פוליטיקאים שמנסים לעשות הון פוליטי על גב היהדות ועל גב שבת קודש ובעזרת ה' זה לא יצליח", אומר הרב ארבוב המספר כי בשבת האחרונה התנהלו הדברים כפי שהיו בעבר, ואף מעבר לכך:

"לא רק שהשמענו כרגיל, אלא שבאו גם עשרות תושבים חילוניים משכונת שפירא, כאלה שלא נמנים על שומרי השבת, הביאו רמקול משלהם ואמרו שאם העירייה לא רוצה לשמוע חמש דקות פעם בשבוע אז הם ישמיעו לה ארבעים דקות ושמו שירי שבת במשך ארבעים דקות ברחוב חכמי ישראל, הרחוב הראשי ואמרו שזו התגובה שלהם לעיריית תל אביב".

"באופן אישי לא הייתי מודע להתארגנות הזו של הפגנת התושבים החילוניים, וזה חיזק אותנו מאוד מאוד להמשיך בדרך שאנחנו הולכים בה".

בדבריו מציין הרב ארבוב כי המכתב שהגיע מהעירייה לא ציינה במכתבה פרק זמן עד ליישום הדרישה להשתקת שירי השבת, אלא "באופן מיידי, ולכן חבר מועצת העיר, מר נתן אלנתן, פנה לבית המשפט המחוזי והגיש עתירה מנהלית ואנחנו מקווים מאוד שבית המשפט יצדיק אותנו. יש לנו הרבה מאוד עילות חוקיות לכך".

ואולי בכל זאת מדובר בהפרעה לשכנים שהתלוננו? "יש מספר שכנים שאולי זה מפריע להם, אבל לא בגלל הרעש אלא כי זה זועק שבת וזה סממן יהודי. זו הסיבה שזה מפריע להם. הרי לא יכול להיות שחמש דקות בשבוע זה מה שיגרום לכל הבלאגן הזה. מה שמפריע להם זו האידאולוגיה ועל האידאולוגיה לא נוותר בשום אופן.

''למקום יש צביון מסורתי, שמות הרחובות הם של רבנים גדולים מהעבר, השכונה הייתה שכונה מעורבת של הכלה של האחד את השני ומי שיכול להכיל אחד את שהני מוזמן להישאר. מי שלא, שיחפש שכונה אחרת", דברי הרב ארבוב שהשכונה בה הוא מתגורר מתמודד גם לא מעט עם המסתננים מאפריקה, "זה לא פשוט, אבל עם כל ההתמודדות עם המסתננים אף אחד לא נגע אף פעם במה שקשור ליהדות, ולצערי הרב זו חציית קו אדום".

בעיריית תל אביב אמרו בתגובה "עיריית תל אביב יפו פועלת במסגרת סמכויותיה החוקיות למניעת כל מטרד רעש המהווה הפרעה לתושבים, בין אם הדבר נובע מכנסייה, בית כנסת או מסגד. במקביל לפעילות זו, ביקש ראש העירייה מיו"ר המועצה הדתית לפנות לנציגי בתי הכנסת שהתקינו כריזה על מנת להגיע לפתרונות המוסכמים על כלל התושבים.

''על אף הניסיונות מצד גורמים פוליטיים לגרור את השיח הציבורי להקצנה, העירייה תמשיך לפעול בכל הדרכים העומדות לרשותה – בין באכיפה ובין בהידברות - כדי לדאוג לאיכות חיי התושבים ולשמור על רוח הסובלנות והחופש המאפיינים את העיר".

להשתיק צופרים? ישועת ישראל
להשתיק צופרים? ישועת ישראלצילום: אלי גול

ישועת ישראל
ישועת ישראלצילום: אלי גול