האלוף במילאוים יום טוב סמיה בהלוויתו של רון יצחק קוקיא הי"ד
האלוף במילאוים יום טוב סמיה בהלוויתו של רון יצחק קוקיא הי"דצילום: יוני קמפינסקי

האלוף (במיל') יום טוב סמיה התייחס היום (שני) לשיחות שהודלפו מישיבת הקבינט המעידות על עימות בין שר חינוך, נפתלי בנט, לרמטכ"ל גדי איזנקוט.

סמיה התייחס לעימות בין השניים ולצעדים שיש לנקוט בגזרה הדרומית מול חמאס בעזה: "חילוקי דעות הם לגיטימיות. אנחנו מדינה דמוקרטית, הממשלה היא הריבון והקבינט הוא התמצית שלה".

לדבריו, "רמטכ"ל או אלוף אחר שנכנס להציג תוכנית כלשהי ויושב מול נציגי הממשלה והקבינט ראשית חש שיש לו שני כובעים. הראשון כשומר הסף של הערכים הצבאיים, מה מותר לצבא ומה אסור, ובכובע השני יש שר ביטחון וראש ממשלה, שלעיתים הם אותו אדם, שיגנו עליו ושלא ישאלו אותו שאלות שיסבכו אותו בעמדות פוליטיות".

"אני זוכר איך רבין פעם הוציא אותי מעימות עם פרס", סיפר, "פרס התעקש לשאול אותי האם דגל פלסטיני ושוטר ללא אקדח במעבר רפיח, הוא לכאורה מעבר בינלאומי, הוא איום על צה"ל. זו כמובן בדיחה, דגל ואקדח ללא מחסנית זה לא איום על צה"ל.

לכן רבין השתיק אותו ואמר לפרס 'הוא לובש מדים- אל תכניס אותו לפוליטיקה'. אני תוהה כיום איפה המנהיג הזה של הקבינט הביטחוני? איפה ראש הממשלה שישתיק את בנט ויאמר לו 'בוא נשב על הנושא הזה לבד ולאחר מכן נאמר לצבא מה לעשות או לא לעשות מבלי להכניס את הרמטכ"ל לפינה כזו לתשובה לא פשוטה. ליבי אל גדי איזנקוט. הוא איש הגון והוגן. היעדר המנהיגות סביב שולחן הקבינט והתחושה של כולנו כאזרחים שכל חבר קבינט רוצה לקטוף כמה מנדטים וכמה קולות...השר ישראל כץ יצא כנגד הקבינט וראש הממשלה באופן הכי ברור שאפשר ואמר בפירוש שלמדינת ישראל אין אסטרטגיה ברורה לגבי החמאס ורצועת עזה. אלו דברים שאומרים שרי ממשלה מתוך הקבינט ולא פרשנים מבחוץ".

כשנשאל מה היה עונה לשר בנט אילו היה הרמטכ"ל והוא היה נשאל אם לירות בילד בן שמונה או לא השיב: "יכול מאוד להיות שהייתי עונה כמו גדי אינזקוט. אפשרות נוספת היא שהייתי מסתכל על ראש הממשלה ושר הביטחון שלי בעיניים ואומר שיורידו את הדבר הזה מהגב שלי ושידונו בשאלה הזו לבד. זה כמו שאיזנקוט אמר בזמנו שלא ירוקן מחסנית על נערה עם מספרים".

אילה חסון הוסיפה: "בימים ההם רבין לא היה רץ להדליף מהקבינט. במקרה זה עוד לא הסתיימה ישיבת הקבינט והסיפור הזה כבר יצא החוצה". יום טוב סמיה וסיכם: "מאחר ואני יודע שהשאלה של בנט היא לא באמת מהותית אלא שאלה של קטיף פוליטי שהייתה יוצאת לתקשורת, אולי הייתי פשוט מסתכל לראש הממשלה בעיניים ואומר לו 'אולי תפתרו את זה לבד'".