סגן השר יעקב ליצמן
סגן השר יעקב ליצמןצילום: פלאש 90

הפוגה זמנית במשבר בגיוס: בהתייעצות טלפונית עם חברי מועצת גדולי התורה החסידית, התקבלה ההחלטה שלא להורות לחברי הכנסת החסידיים על פרישה מהקואליציה במידה ותתקבל תשובה מבג"ץ עד ר"ח חודש אלול.

כזכור, בתחילת השבוע הגישה המדינה בקשה רשמית לדחיית חוק הגיוס בשבעה חודשים, עד לאפריל 2019, בשל חילוקי הדעות בקואליציה סביב נוסח החוק החדש.

בבקשת המדינה נאמר כי "הסדרת סוגיית גיוסם לשירות של בני הישיבות היא אחת הסוגיות המורכבות והרגישות ביותר הניצבות בפני החברה הישראלית".

בשבוע שעבר הודיע סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לראש הממשלה כי במידה ולא תוגש בקשת דחיה לבג"ץ בעקבות פקיעת חוק הגיוס הקודם, הרי שהוא יפרוש מהממשלה.

לליצמן אצה הדרך לבקשת דחיה שכן על פי החלטת מועצת גדולי התורה מלפני חמישה חודשים, במידה וחוק הגיוס אינו מחוקק בשלש קריאות עד סיום מושב הקיץ, על סיעת יהדות התורה לפרוש מהקואליציה. על פי הפרשנות של ליצמן, במידה ולא תתקבל תשובה מבג"ץ לבקשת הדחיה, הרי שהוא ייאלץ לפרוש.

החלטת המועצת בליל אמש העניקה לליצמן ולעמיתיו בסיעה אורכה נוספת - עד חודש אלול - וכדי לאפשר לבג"ץ להשיב עד אז תשובה לבקשת הדחיה של המדינה.

תשובת שופטי בג"ץ תינתן ככל הנראה במהלך השבוע הבא. במידה ובג"ץ לא ייעתר לבקשה להאריך בשבעה החודשים ויסתפק במתן דחייה סמלית בלבד, ההערכה היא שיתקיימו בחירות במחצית הראשונה של 2019.