טראמפ ופוטין
טראמפ ופוטיןצילום: רויטרס

השמאל בארה"ב שוב תוקף את הנשיא, דונלד טראמפ, בחמת זעם נטולת מעצורים, והפעם בגלל מה שטראמפ אמר ולא אמר במסיבת העיתונאים עם ולדימיר פוטין בהלסינקי.

הביקורת היא על כך שטראמפ לא אמר באופן ברור שהוא מאמין לסוכנויות הביון של עצמו, שקבעו שרוסיה ניסתה להתערב במהלך הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, וכי אינו מאמין להכחשותיו של פוטין בעניין.

אלה כמה מהציטוטים:

ג'יל וויין-בנקס, מי ששימשה כתובעת בסקנדל ווטרגייט ב-1973, אמרה ברשת MSNBC: "זה לא פחות חמור מבחינתי מאשר משבר הטילים בקובה, במושגים של מתקפה, או ממתקפת 9/11. הייתי אומרת שהופעתו היום תיזכר לדיראון עולם כמו ההתקפה על פרל הרבור או קריסטלנאכט".

ב-CNN ביטא איש ה-CIA לשעבר, פיליפ מאד, כמיהה להפיכה: "מתי נזכה לראות מעין ממשלת צללים שתגיד, 'איננו יכולים לצדד עוד בממשלה', בין אם מדובר בקבינט או בסנאט?", שאל.

ג'ון ברנן, מי שהיה ראש ה-CIA בתקופת אובמה, טען שהנשיא ביצע פשע חמור נגד המדינה וכי הופעתו בהלסינקי היתה "לא פחות מאשר בגידה". לא זו בלבד שהערותיו של טראמפ היו "מטומטמות", גרס – "הוא לגמרי בכיס של פוטין".

גם בימין היתה תמימות דעים שהנשיא שגה בדבריו בהלסינקי, וטראמפ עצמו הודה בניסוח שגוי – דבר שהוא אף פעם לא עושה. ואולם, בין ביקורת חריפה על שגיאה מדינית לבין השוואות לשואה ולפיגועי 11 בספטמבר פעורה תהום. בימין האמריקני נהוג לקרוא לסוג הזה של פסיכוזה שמאלנית "Trump derangement syndrome" – "תסמונת טירוף טראמפ".

מגיש "פוקס ניוז" גרג גטפלד ציין שאם טראמפ הוא "שתול" של רוסיה, הרי שהוא שתול גרוע מאוד: הוא דורש מנאט"ו להגדיל את תקציבה כדי לעמוד כראוי מול פוטין, הוא לוחץ על גרמניה בעניין עסקאות הגז שלה עם רוסיה, והוא מגדיל את תקציב הביטחון של ארצו – כל זאת בניגוד לאינטרסים של רוסיה.