פולין
פוליןפלאש 90

כתב-עת לענייני יחסי חוץ אשר יוצא לאור מטעם המועצה הישראלית ליחסי חוץ (ICFR), הפועלת בחסות הקונגרס היהודי העולמי, פרסם לאחרונה מחקר עומק שבדק את הופעתו המחודשת של השיח האנטישמי בעקבות חוק השואה הפולני.

ד"ר רפאל פנקובסקי, פרופסור לסוציולוגיה ב'קולגיום סיוויטס' בוורשה, חוקר את ההתעוררות המטרידה של האנטישמיות בארץ זו, ואיתר עשרות דוגמאות של התבטאויות אנטישמיות.

"נחשול העוינות כלפי יהודים וכלפי המדינה היהודית בתקשורת ובפוליטיקה הפולנית בתחילת 2018 הפתיע משקיפים רבים", הוא טוען. "זה היה גם הלם גדול, מפני שבמשך שנים רבות היו היחסים הבילטרליים בין פולין לישראל לבביים וקרובים במיוחד."

"שלא כמו מדינות קומוניסטיות-לשעבר במרכז אירופה ובמזרחה, פולין התקדמה בצורה משמעותית בהכרה ובמחקר של אמיתות לא-נוחות על מורשתה האנטישמית. אולם בעקבות החקיקה החדשה נפגעה התקדמות זו בצורה רצינית, והממצאים של היסטוריונים אלה, ואפילו הפטריוטיזם שלהם, הועמדו בסימן שאלה", כותב פנקובסקי.

הוא מציין שאמנם בשנים האחרונות היה השיח האנטי-יהודי מוגבל בעיקר לחוגים קיצוניים, אך לאחרונה מצא מקום בולט בתקשורת המיינסטרים, בעיקר בערוצי חדשות שבשליטת המדינה. "נחשול השיח הלאומני הרדיקלי," מזהיר ד"ר פנקובסקי, "משקף משבר עמוק יותר בערכים הליברליים, הדמוקרטיים וההומניסטיים – בפולין ובמקומות אחרים באירופה הקומוניסטית-לשעבר, כמו גם ברחבי העולם."

נשיא המועצה הישראלית ליחסי חוץ, דן מרידור, אמר כי הנתונים של ד"ר פנקובסקי מטרידים מאוד. "הדמוקרטיה לאחרונה נמצאת תחת התקפה בחלקי עולם מסוימים. ממצאי המחקר הזה מוכיחים שהאנטישמיות לא מתה, והיא שוב מרימה ראש".