הסיור במעברים
הסיור במעבריםצילום: מארק ניימן, לע''מ


נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ושר האוצר משה כחלון סיירו היום (רביעי) במעבר קלנדיה של מג"ב עוטף ירושלים ובמעבר חשמונאים של רשות המעברים היבשתיים במשרד הביטחון.

אל הנשיא והשר התלוו בביקורם סמפכ"ל המשטרה ניצב זוהר דביר, מפקד משמר הגבול ניצב יעקב (קובי) שבתאי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף כמיל אבו רוקון, וראש רשות המעברים במשרד הבטחון ארז צידון.

הסיור של נשיא המדינה ושר האוצר החל במעבר קלנדיה, בנקודת תצפית לעבר המעבר שם קיבלו השניים סקירה על פעילות המעבר ממפקד גזרת העוטף של מג"ב, נצ"מ יצחק בריק, שהסביר "מעבר קלנדיה הוא אחד המעברים הגדולים בגזרת עוטף ירושלים, מעבר בו פועלים מספר ארגוני ביטחון יחדיו בפיקוד משטרת ישראל, במעבר עוברים כ- 27,000 הולכי רגל ביום, פלסטינים וישראלים.

''בנוסף כ- 9,000 כלי רכב עוברים במעבר מדי יום ובהם כ- 20,000 איש וזאת בנוסף למאות רכבי תחבורה ציבורית המסיעים אלפי אנשים ביום", תיאר הקצין.

מנקודת התצפית התרשמו הנשיא והשר מהעבודות המשמעותיות המתרחשות במעבר בחודשים האחרונים להגדלתו ושיפור מערכות הביטחון והבידוק בו. לאחר מכן ירדו אל המעבר עצמו, סיירו ב"שרוול בידוק" ונחשפו למערכות הטכנולוגיות ולשיטות המופעלות במעבר.

לאחר מכן סיירו הנשיא ושר האוצר במעבר חשמונאים של רשות המעברים היבשתיים שבמשרד הביטחון. במעבר שאוזרח בספטמבר 2013 מופעלים שני מתחמים - להולכי רגל ולכלי רכב. במהלך הסיור סקר ראש רשות המעברים במשרד הבטחון ארז צידון, את תהליך הבידוק ופעילות המעבר המשרת פלסטינים, וישראלים. במעבר חשמונאים עוברים 7,000 הולכי רגל ביום, ו-6,000 כלי רכב.

הנשיא אמר: ״שמחתי מאוד על הזמנתו של השר לקחת חלק בסיור החשוב הזה ואני מברך על העבודה החשובה שמוביל השר בנושא. אזרוח המעברים הוא מהלך חשוב בבניית אמון בין האוכלוסיות ואני בטוח שהוא מאפשר להקל על האוכלוסייה הנבדקת מבלי לפגוע בביטחון״.

עוד הוסיף הנשיא: ״המציאות הנוכחית תמשיך ותתקיים כנראה גם בשנים הבאות. עד אשר ימצא הסדר עלינו לדאוג לאזרחינו במציאות הנוכחית באופן המיטבי לטוב ולרע, אין לנו ברירה אחרת. מערכת היחסים שלנו עם הרשות הפלסטינית לא ניתנת להתרה בשטח הגאוגרפי הנוכחי והמצב לא ישתנה בזמן הקרוב. אני מבקש היום להביע הערכה רבה וכבוד לצבא והמשטרה. אני שמח מאוד על ההזדמנות לסיור הזה יחד עם שר האוצר שמבין את חשיבות הדינמיקה שמתקיימת כאן ומוקיר גם הוא את העשייה''.

שר האוצר משה כחלון אמר: "הגענו לכאן כדי לבחון מקרוב את מערך המעברים הביטחוניים המגנים על אזרחי ישראל. התרשמנו מטכנולוגיות חדישות המשפרות באופן משמעותי את הבידוק הביטחוני ותורמות ליעילותו, מהירותו ואנושיותו של התהליך. מעברים יעילים ובטוחים מחזקים את כלכלת האזור כולו ותורמים תרומה אדירה לביטחון ישראל. מדובר באינטרס משותף לכולנו".