גם בקיץ:
התקציב לא יוצא לחופש הגדול

החופש הגדול מזמן לנו הזדמנות מעולה ללמד את ילדינו עניינים רבים הקשורים לכלכלה, הן מהבחינה הערכית, והן מהבחינה המעשית.

זיוה אליהו , ו' באב תשע"ח

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: iStock

החופש הגדול מזמן לנו הזדמנויות חינוכיות נהדרות בכל תחומי החיים. זוהי גם תקופה מעולה ללמד את ילדינו עניינים רבים הקשורים לכלכלה, הן מהבחינה הערכית, והן מהבחינה המעשית.

חשיפת הילדים להבנת ההתנהלות הכלכלית הנבונה תהווה עבורם אבן דרך חשובה בהתבגרותם.

בשלב ראשון עלינו ההורים, לחשב מהו סכום הכסף העומד לרשותנו בחופש, בנוסף לסכום ההתנהלות הכלכלית הרגילה. חלקנו מקבלים סכום נוסף כדמי הבראה, ביגוד, בונוסים וכדו'. חלקנו שמרנו כסף במהלך כל השנה לימי החופש על ההוצאות הגדולות הכרוכות בהם.

חישוב תקציב החופשה חייב להיות בתוך מסגרת התקציב הכללית, ובוודאי לא כזה שיגרור אותנו לגרעון ולחובות. (בל נשכח שבחודשי החופש אנו מתכוננים לשנת הלימודים ובפתח מגיעים החגים).

השלב הבא הוא שיתוף הילדים. בכינוס משפחתי, או בפגישה עם כל ילד בנפרד. ניתן אפשרות לכולם להעלות את כל הצרכים והרצונות. כל ילד לפי גילו והבנתו. כאן ניתן לפתח דיון נפלא על עולם הערכים שלנו. מהו צורך ממשי, מה נחשב רצון להנאה ומהם מותרות. האם מה שרוצים נובע מצורך אמיתי, או שמה מלחץ חברתי. עד כמה חשוב לנו לספר ולהתפאר בפני חברינו, וממה אנו מקנאים. מהי פעילות מהנה וערכית, ומהי פעילות ריקה וחולפת. (כמובן, נסביר, ואף נאסור בשעת הצורך, פעילות שלילית). הלכידות וההנאה המשפחתית מול הנאה פרטית.

בעקבות הדיון נבנה יחד סולם העדפות. נציב בפניהם גם את סולם ההעדפות שלנו, ואת השיקולים בהצבתו. שיקולים משפחתיים, חינוכיים, זוגיים וכדו'.

השלב הבא הוא לחשב עלויות, ולהסביר לילדים שישנה מסגרת לתקציב. אין כל מקום ללוות כסף, או להשתמש בכסף שמיועד לצרכים חיוניים אחרים. להסביר להם ממה מורכב התקציב – הכנסות והוצאות. ניתן דוגמאות להוצאות קבועות, משתנות ובלתי צפויות.

בהחלט יתכן שתוצאות הדיון יביאו לאכזבה רבה אצל ילדינו. כאן נסביר להם, שהקב"ה קוצב לנו את מזונותינו, ואנו נדרשים להשתמש בהם בתבונה. כמה טוב וחסד הוא מרעיף עלינו בכל רגע ורגע בחיינו, וכמה יש לנו הרבה מעבר להכרחי לקיומנו. יש מסביבנו הרבה מאד אנשים שאין להם ולו במעט ממה שיש לנו, או שיש להם והם משתמשים לא נכון וקורסים תחת נטל החובות. כשאנו משתמשים במתת ה' בתבונה הוא משכין ברכה בכספנו.

כדאי להקציב לכל ילד סכום לדמי כיס, לפי הגיל ויכולת ההתנהלות. נלמד אותם שאם יקנו בכל הסכום מיד, לא יישאר להם כסף לשאר הימים. מה כדאי לקנות כך שייהנו לאורך זמן, וכמה כסף יצטרכו לחסוך כדי לקנות משהו יקר שרוצים.

נלמד את ילדינו שניתן להנות הנאה אמיתית גם מדברים קטנים בעלויות נמוכות, מטיול משפחתי באזור, מפיקניק משפחתי (עם מצרכים זולים...), ממשחק עם חברים, משיחות עמוקות, משקיעה... ועוד ועוד. הלימוד שיפיקו מתהליך כזה יהווה כלי חשוב להבנת התנהלות כלכלית אמונית ונבונה בחייהם בעתיד.

זיוה אליהו מלווה משפחות בעמותת "מקימי"