מפלגת העבודה
מפלגת העבודהPhoto by Tomer Neuberg/Flash90

לנוכח הדיון המתעורר בחברה הישראלית סביב נחיצותו של צום תשעה באב והצורך לזכור את מה שקרה אי שם לפני כאלפיים שנה, מעלה יורם דורי, איש מפלגת העבודה ובעבר דובר מפלגת העבודה ודוברו של הנשיא המנוח שמעון פרס ז"ל, בדף הפייסבוק שלו תזכורת אודות דבריו של ברל כצנלסון, מנפילי תנועת העבודה, על תשעה באב.

"כצנלסון, מאבות תנועת העבודה, טען לאחר שאחת מתנועות הנוער קיימה אירוע בתשעה באב, שעם ששוכח את עברו לא יוכל לטפל בעתידו, ושיש נושאים שצריך לגלות בהם רגישות מירבית ואחד מהם הוא תשעה באב. אגב, הוא גם דיבר על ענייני חילולי שבת בפרהסיה, אבל מכך אנחנו רחוקים בימים אלו", מזכיר דורי בראיון ליומן ערוץ 7.

"אני סבור שכללי ההתנהגות בפרהסיה בתשעה באב צריכים להיות דבר מובנה בכל יהודי במדינת ישראל שיודע לכבד רגשות של אחרים". לדבריו הדבר צריך להגיע מתוך תחושה פנימית ולא מתוך חקיקה היוצרת התנגדות מטבעה. "העובדה שאני לא הולך עם פיתה עם פלאפל בערב תשעה באב לא אמורה להגיע מתוך חוק אלא מתוך הרגשה פנימית שלי. אני חלק מעם שרואה בחורבן הבית אסון ענקי וצריך לכבד אותו, ואני לא רואה שום בעיה בכך שאנשים יאכלו בבית ויתאפקו ערב אחד מלקנות פיתה בדוכן הפלאפל המקומי. שום אסון לא יקרה לאף אדם מטיפת התחשבות".

ואולי, שאלנו, הדבר לא צריך לנבוע מהתחשבות אלא חלק מסדר היום הטבעי והמהותי של כל יהודי, בין אם דתי ובין אם חילוני? "אני לא יכול לחנך את כל אזרחי ישראל ולא רוצה להיכנס לדיון של מה גורמת חקיקה, היא גורמת הרבה פעמים להכעיס. אלו דברים שצריכים לבוא בחינוך ולא בחקיקה. אני בעד שלא יהיה צורך בפקחים אלא שדברים יקרו מרצונם של האנשים ויקרה אחד משני הדברים, או שאדם לא יפתח את עסקו ויבין שזה חלק מהמורשת היהודי, האבל על חורבן הבית, או שאם הוא יפתח אף אחד לא יקנה אצלו ולכן לא יפתח כי יבינו שיש דברים שצריך לכבד כי הם חלק מכיבוד המורשת. אני חושב שאלה היו עקרונות תנועת העבודה מאז ומתמיד וככל שהיא מתרחקת מזה כך מספר המנדטים שלה יורד".

על קביעתו האחרונה אודות הקשר בין ירידת המנדטים למרחק מיהדות מצטט דורי "איש חכם אחד" כלשונו שאמר לו ש"במדינת ישראל תמיד כשתהיה התמודדות אלקטורלית בין יהודים לישראלים, היהודים ינצחו. לכן אני הופך לרגע לציני ואומר שגם מסיבות אלקטורליות זו הייתה צריכה להיות עמדת תנועת העבודה, ולומר שלא מדובר בכפייה אלא בעניין של רצון והכרה. כמו שלא צריך חוק שיחייב עמידה בצפירה לזכר חללי מערכות ישראל, ומכעיס אותי לראות איך יש אזורים בישראל שיוצרים זילות בעניין, כך אין לי עניין ליצור זילות למשהו שהוא חלק ממורשתנו ועמנו".

בהקשר זה הזכרנו בשיחה עם דורי את המשפט המיוחס ליעקב חזן המנוח, 'רצינו לגדל אפיקורסים וגידלנו עמי ארצות', וגם כאן מסכים דורי ומצטט את שמעון פרס שקבל על כך שעם שבעבר היה עם של אוריינות הפך לעם של בוריינות...