פונטים במחשב
פונטים במחשבצילום: iStock

עולם השיווק והפרסום לא פועל בתוך חלל ריק. אומנם, הרבה פעמים זה נראה, ויש לא מעט אנשים שאפילו מתגאים בכך, שהם עובדים רק על פי תחושות בטן.

יכול להיות שזה נכון, ויכול להיות שזה מצליח בלא מעט מקרים. אך זה לא בהכרח. מרבית החברות והארגונים שעוסקים בתחומים של שיווק ופרסום, פועלים על פי מחקרים שונים, כמעט בכל עניין ועניין.

מטרת המחקרים השונים היא להבין מה בדיוק קהל הלקוחות רוצה, מה הוא צריך, מה יגרום לו לקנות מוצר מסוים ולא מוצר אחר ועוד.

זה נכון לגבי כל תחום של שיווק ופרסום ובפרט זה נכון על תחום רחב ויחסית חדש, כמו האינטרנט. יש סיבה למה אנחנו רואים תמונה אחת ולא אחרת, יש סיבה למה אנחנו רואים כותרת מסוימת ולא רואה כותרת, ויש סיבה למה אנחנו רואים באתר מסוים פונט כזה ולא פונט אחר.

אם נבחן פעם פונטים בעברית באתרים מסוימים, נוכל לראות שקיימים הבדלים מסוימים, לפעמים מינוריים, בין אם זה הבדלים בעיצוב של הפונט, יהיה פונט ישר, מעוגל, מרובע, ואם זה הבדלים בצבע או בגודל שלו. כל השינויים נובעים מהשפעות מסוימות שהפונטים יוצרים על הגולש, השפעות שאנחנו למדים עליהם בין אם זה באמצעות מחקרים ובין אם זה באמצעות ניסוי וטעייה, בדיקות מדוקדקות של נתונים על חשיפה לאתר, כמה זמן גולשים נשארים בו ועוד.

לפני שנמשיך, אנחנו יכולים למצוא מגוון פונטים בעברית אשר בנויים בצורות שונות וכל אחד מהם מתאים לאתר מסוים. כל פונט משפיע עלינו אחרת, ואנחנו צריכים להתייחס לשאלה כיצד הוא משפיע עלינו בהתאם גם לתוכן. כלומר, ברור מאליו שאם נשתמש בפונט שמתאים לספרות דתית באתר שהוא איננו מתעסק בדת ותיאולוגיה, זה ישפיע עלינו אחרת מאשר באתר שכן מתעסק בזה.

כיצד הפונטים יכולים להשפיע עלינו

אנחנו יכולים למצוא מנעד רחב של השפעות ממקורות שונים. למשל, פונטים מעוצבים יכולים ליצור אצלנו תחושה של הזהות, שמחה, חגיגיות מסוימת. לכן הרבה פעמים בפרסומות או מודעות מיוחדות, נראה שימוש בפונטים מיוחדים ולא בפונטים רגילים. המטרה להבליט את הייחודיות של התוכן ולייצר אצלנו תחושה שמדובר במשהו מיוחד.

השפעה אחרת יכולה להיות מבחינת השאלה עד כמה אנחנו נוכל להעמיק בקריאת התוכן. אם מדובר בפונט לא ברור ולא נוח לקריאה, ברור שההשפעה שלו עלינו תהיה שלילית, כלומר אנחנו לא נוכל להעמיק בקריאה של הטקסט. אנחנו נעדיף לחפש אתרים עם פונטים ברורים יותר.

צריך לומר, סביר לך שאותם פונטים בעברית ישפיעו עלינו אחרת מאשר פונטים באנגלית מאחר ואנחנו נמשכים יותר לשפה זו מאשר לשפות זרות. לכן אנחנו גם מראש נתייחס לפונטים אחרת וגם נושפע מהם בצורה שונה לגמרי מהאופן בו נושפע מפונטים בשפות אחרות.