משה סוייל בעל"ה
משה סוייל בעל"הצילום: Marabu.pr

משה סוויל, סמנ"כל עלה (עזר לילד המיוחד), מסכם שנה עמוסה ברשת לטיפול באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.

בראיון לערוץ 7 מספר סוויל על העמותה שהוא נמנה על ראשיה, "עמותה על"ה הוקמה לפני למעלה משלושים שנה על ידי הרב יהודה מרמורשטיין בבני ברק כדי לתת מענה לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית מורכבת".

"העמותה הוקמה בבני ברק על ידי יהודה והתפתחה לארבעה מרכזים בבני ברק, בגדרה, בירושלים ובנגב", מציין סוויל, "העמותה נותנת מענה ללמעלה מ-850 ילדים על ידי 1500 עובדים כשכל מרכז הוא בעל האופי שונה, עם הייחודיות שלו ועם ההתפתחות המדהימה שלו. אם נדבר על הנגב אז אנחנו בונים שם את בית החולים השיקומי הראשון. בית חולים שייתן מענה לתושבי הנגב. בגדרה על"ה מפעילה דירות בקהילה ובמרכז ובירושלים מופעלים מרכזים עם ייחודיות משלהם".

"בירושלים קיים סניף בני עקיבא פעיל שפועל בתוך מרכז על"ה בירושלים. מדובר במרכזים שהוקמו כדי לתת מענה לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במטרה לתת להם את המענה המתאים ביותר. להיות להם לבית ולספק להם את הצרכים החיוניים, זה מענה גם לילדים ולהורים. אנחנו רואים שיש קשיים מאוד גדולים אבל אנחנו לא מתייאשים ונותנים יחד את הכל את הלב ואת הנשמה לאותם ילדים", הוא מדגיש.

סוויל מספר על היקף הפעילות, "בעמותה יש למעלה מ-850 ילדים בארבעה המרכזים שלנו. יש לנו גם בתי ספר לילדים שלא לנים אצלנו אלא מגיעים רק לבתי הספר יש לנו גם אלפי טיפולים שאנחנו נותנים לילדים ולמבוגרים בתחומים שונים מדי חודש. 1500 עובדים מסורים מאוד שמוסרים את הנפש למען הקהילה המוחלשת למען הילדים ולמען משפחותיהם וממש מרגישים שאנחנו עושים את הכל למען הילדים והמשפחות שלהם שיוכלו לעבור את כל האתגרים הקשים בשביל זה אנחנו שם בשבילם".

על הצוות המסור בעל"ה מספר סוויל, "בראש העמותה עומד הרב יהודה מרמורשטיין שהוא המייסד, אדם נדיר ומרשים שעשה מהפך במדינה. יש מספר סמנכ"לים אני סמנכ"ל רגולציה שזה אומר שאני מטפל בכל מה שקשור למשרדי הממשלה שהם השותפים הגדולים ביותר להפעלת העמותה ויש גם אנשי בינוי ופיתוח וסמנכ"ל פיתוח ורכש סמנכ"לית כספים וגיוס משאבים ויש צוות גדול מאוד, כמובן מנהלי המרכזים שלנו בכל הארץ דורון אלמוג שהוא יו"ר על"ה נגב, אבי וורצמן ידידי שהוא מנכ"ל על"ה נגב צוות מסור ומדהים".

בהמשך הוא מציין את ההישגים של על"ה מאז נכנס לתפקידו כסמנכ"ל, "אני באמת מרגיש השתתפות אמיתית בעל"ה ואני נמצא שם שנה וחצי ומרגיש שותף אמיתי לכל תהליך ותהליך שקורה. יש הישגים ברמת הכלל הישגים שהצלחנו להוביל שיש להם השפעה על מגוון רחב של אוכלוסיות בישראל, בהובלת דורון אלמוג יו"ר על"ה דאגנו לשינוי תקן של מטפל למטופל".

עלה
עלהצילום: Marabu.pr

לדבריו, "אם בעבר המדינה הגדירה שעל כל מטפל יהיו שמונה מטופלים אז הצלחנו לשנות את זה שלכל מטפל יהיו שישה מטופלים ועל בסיס התקן הזה המוסדות בכל הארץ מתוקצבים זה שינוי שנכנס לפני חודשיים ועובד בפועל ועל זה צריך להגיד תודה, תודה למשרד הרווחה ולשר ולאנשי מנהלת המוגבלויות במשרד הרווחה שהובילו תהליך עומק שצריך להתקדם גם בנושא של היחס לחלשים לאלה שאין להם את היכולת לצעוק ולחסום כבישים ולצאת לכנסת כי אין להם פה ואנחנו הפה שלהם".

"אנחנו מנסים לעשות שינויים גם רוחביים ויש לא מעט שינויים כאלה. במקביל הייתי שותף בהחלטת ממשלה גדולה שהעברנו בינואר 2018 החלטת ממשלה לטובת פיתוח של הכפר השיקומי 'על"ה נגב נחלת ערן' ולטובת פיתוח בית החולים השיקומי שאנחנו פותחים", הוא מסביר, "זו החלטה בשווי של עשרות מיליוני שקלים כ-13 משרדים היו שותפים להחלטה וצוות גדול של על"ה זו החלטה שתשפיע באופן מהותי על אותם ילדים ועל תושבי הנגב והדרום. אנחנו גם מקדמים הקמת יישוב, 'מרחבי דניאל' יחד עם משרד השיכון ומטה הדיור הממשלתי יישוב שבעצם יהיה סמוך לבית החולים, היישוב הזה בעצם ייתן מענה לאתגר הגדול שיש לנו שזה הבאת עובדים לבית החולים. בית החולים נמצא בתהליכים של מכרז והאתגר הגדול שעומד לפתחנו עכשיו זה העובדים ולכן יקום יישוב שגם יהיה יישוב מונגש לחלוטין גם יתן מענה למשפחות שרוצות לגור ליד הילדים שנמצאים אצלנו וגם יתן מענה לבוגרים שירצו להגיע ולחיות בקהילה מונגשת ומשלבת לחלוטין, ובנוסף ייתן מענה לאנשים שיעברו מהמרכז לדרום כדי לעבוד ולהיות חלק מהמפעל האדיר הזה".

סוויל מספר על תכניות נוספות לעתיד, "אנחנו בעל"ה תמיד מתפתחים עם הזמן ולמדים ורצים ביחד עם הטכנולוגיה והקידמה יחד עם האתגרים שניצבים בפנינו. יש תכנית ייחודית שעכשיו נפתחת, תכנית דירה בגבעת וושינגטון לבנות שילמדו במדרשה, בנות עם מוגבלות שכלית בתפקוד גבוה. בנות שלמדו בחינוך מיוחד ועד היום לא היתה להם מסגרת לא בשרות לאומי מותאם ובוודאי לא במדרשה וזו מסגרת חדשה שקודמה על ידי מגוון גופים. המטרה היא שאותם בנות יגיעו להשגים ונשלב אותם בחברה זה שרות חדש שאנחנו נותנים ואנחנו פותחים עוד דירות בקהילה מתפתחים ומתפתחים ולומדים את האתגרים שהעולם מציב בפנינו ואנחנו הולכים איתם ולא מפחדים מאתגרים ורצים קדימה".

לסיום נשאל סויל בעקבות מערכת הבחירות בגוש עציון שיוצאת לדרך בימים אלו האם הוא מתכוון לרוץ לראשות המועצה בבחירות הקרובות? "יש לי המון אתגרים בעל"ה. כל בוקר להתעורר ולהצליח בעוד משימה זו תחושה מדהימה. התחושה הזאת לקחת חלק ולהיות שותף אמיתי לתהליך עומק שעובר פה זה סיפוק אמיתי. היכולת לבטא את יכולותיי ולהיות שותף לאנשים מדהימים זה מתנה. נחשפתי לאוכלוסייה הזאת לעומק ואני למד אותה ואוהב אותה ומרגיש שאני שליח שלה. אבל יחד עם זאת הלב שלי נמצא בגוש עציון ואני קשור לגוש עציון, זה הבית שלי זה הלב שלי זה החיבור של ההווה של העבר של העתיד ואני מאוד רוצה וחי את גוש עציון ורוצה לתת בתוך הבית שלי".