מבצע לילי: מגורשי שאנור חזרו לביתם

מגורשי חומש ושאנור חזרו הלילה (ג') במבצע לילי ליישוב שאנור בצפון השומרון יחד עם ח"כ שולי מועלם וח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי).

המגורשים ותומכיהם, כ-200 איש, הגיעו במהלך הלילה ליישוב שאנור, ונכנסו למבנה המצודה המפורסם הנמצא במקום.

"ביום השנה ה-13 לגירוש המעשה הנכון הוא לעלות ולהגיע הביתה, לחדש את הקשר למקום יחד עם נשותינו וילדינו, ולהעביר משם את המסר שלנו לראש הממשלה ולשרי הממשלה - לבטל את חוק ההתנתקות. בעוד כמה דקות נצא לשאנור ונחדש במקום את האחיזה היהודית במקום", אמר בני גל ממטה חומש תחילה בתדריך לפני היציאה שערך לעולים.

ח"כ שולי מועלם, אשר כאמור עשתה את הלילה במצודה בשאנור, ואשר יזמה את הצעת החוק לביטול חוק ההתנתקות מסרה לפני היציאה לשאנור: "בניגוד לחומש שהיא נגישה ואנו מגיעים אליה לעיתים קרובות, במטרה להחזיר את ההתיישבות לצפון השומרון ולבטל את אותו חוק ההתנתקות שאנו מובילים מזה שנה וחצי, ולצערי עולה שוב ושוב לוועדת שרים, ולא מצליח לעבור בגלל הוטו שמטיל ראש הממשלה, לשאנור הרבה יותר קשה להגיע.

"אני חושבת שזה נורא מרגש 13 שנים לגרוש, 13 שנים לחושך המוחלט בהתיישבות היהודית שנהרסה בחומש, שאנור גנים וכדים. אנו מדליקים הלילה מחדש את האור בשאנור. אנו אומרים שהמקום עדיין שייך לנו, אנחנו מחויבים למקום ולכל האזור שמסביבו, והלילה אנחנו זוכים להיות יחד עם האנשים שמדליקים פה את האור, שבע"ה יחזור גם לחומש, לגנים ולכדים", הוסיפה ח"כ מועלם.

המגורשים חוזרים הביתה לשאנור
המגורשים חוזרים הביתה לשאנורצילום: חומש תחילה

ח"כ בצלאל סמוטריץ', אשר כאמור גם הוא נמצא במקום, סיפר: "אין טוב יותר מלהמחיש את הרצון האמיתי והכנה לחזור. געגועים גם בלב, וגם בראש, ההבנה שטעויות צריך לתקן. אין היום ילד אחד במדינת ישראל שלא מבין שהגרוש היה איוולת. אחרי שהבנו שזו טעות צריך לתקן אותה. אנו באים היום להביע את הדרישה הזו. הרעיון הוא גם מול ראש הממשלה וגם מול שר הביטחון וגם מול שאר החברים המסר הוא שצריך לתקן".

נזכיר כי על שולחנה של הכנסת מונח מזה כשנה וחצי חוק עליו חתומים 12 חברי כנסת משלל סיעות הקואליציה. מדובר בהצעת חוק אשר באה לבטל את האיסור אשר נחקק בחוק ההתנתקות ועל פיו נאסר על ישראליים להיכנס ליישובי צפון השומרון. ראש הממשלה נתניהו והליכוד מונעים את קידום החקיקה של הצעת החוק.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן, מגורש משאנור בעצמו, פנה לנתניהו בדרישה לאפשר למשפחות להישאר במקום ולהתיישב מחדש ביישוב. "אני מגבה בצורה מלאה את משפחות המגורשים, שעלו לפנות בוקר לחדש את ההתיישבות בישוב שאנור שנעקר לפני 13 שנים.

"היה כאן עוול איום ונורא, היה כאן פשע נוראי של גירוש מיותר ונפשע של יהודים מביתם בארץ ישראל. אני מבקש מראש הממשלה, השאר את המשפחות בשאנור, תן להן לבנות מחדש את הבתים, הציבור מחכה לתיקון הטעות הזו", הוסיף דגן.