הרב הדנה בביקורו באתיופיה
הרב הדנה בביקורו באתיופיהצילום: המטה להעלאת יהודי אתיופיה

במכתב ששיגר לראש הממשלה קורא הרב יוסף הדנה, רבם הראשי של יהודי אתיופיה, להעלאת שארית היהודים שעודם ממתינים במחנות באדיס אבבה ובגונדאר.

במכתב קובע הרב הדנה כי בדיקות שערך מגלות שרבים מהממתינים הם אכן יהודים ויש להעלותם, בניגוד לעמדתם של מספר פעילים המתנגדים לכך. בשיחה שקיימנו עמו ביומן ערוץ 7 הסביר הרב הדנה את הדרישה ומה שעומד מאחוריה.

"כשהייתי באתיופיה הכרתי את המשפחות, מאיזה אזורים הם מגיעים, כמעט לכולם יש קרובי משפחה יהודים שומרי מצוות. אחר כך ב-91' במבצע שלמה כשהעלו את כל היהודים 3000 מהחדשים נשארו שם ולא העלו אותם. התגייסתי כדי להעלות אותם. מו"ר אבי, הקייס הראשי, הכיר היטב גם את המקומות וגם את האנשים והוא הסביר לי", מספר הרב הדנה על ההיכרות האישית שמביאה אותו למסקנה לפיה ניתן וצריך להעלות את הממתינים במחנות. "כתבתי כבר אז מי הם האנשים האלה, והתגייסתי להעלות אותם. הקב"ה עזר לי ויחד עם כמה מהחברים שלי והתחלנו להביא אותם".

עם זאת מציין הרב הדנה כי אכן "היו יהודים שהמירו את דתם, אבל הם חיו לבד ולא התערבבו עם הגויים. גם הגויים לא קיבלו אותם כדי להתחתן איתם. הגויים היו בעלי אדמות, יש להם ירושות מאבות אבותיהם. הם שומרים על הייחוס שלהם כדי לשמור על האדמות שלהם ולכן לא התחתנו עם יהודים כדי שלא לחלק את האדמות". שמירת האדמות גרמה להפרדה בפועל בין המתנצרים לבין הגויים עצמם, וכעת סבור הרב הדנה כי הממתינים בגונדאר ובאדיס יוכלו לעלות ארצה ולעבור הליך גיור לחומרה כפי שהורה הרב עובדיה יוסף.

"נסעתי לגונדר ולאדיס ובדקתי את הדברים. הלכתי בשליחותו של מרן שר התורה הרב עובדיה יוסף זצ"ל עם מורי ורבי הרב שלמה עמאר, נסענו לשם ובדקנו את הדברים. גם כאן במסגרת העבודה שלי אני פוגש הרבה מאוד אנשים לצורכי נישואים וצרכים אחרים, ו'ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא', ולכן צריך להעלות אותם".

על מצוקת הקהילה מספר הרב הדנה: "היום יש משפחות חצויות, שההורים פה והילדים שם ולהיפך. יש מצבים כאלו אצל הרבה משפחות. אני פוגש את האנשים ושומע את הדברים האלה ורואה את המצב הכאוב הזה של מי שנמצא כאן וממה שמקבלים מביטוח לאומי או שמרוויחים מעט שולחים לשם במקום לפרנס את המשפחה. אלה שנמצאים שם חיים בעוני קשה מאוד. המצב הנפשי מאוד קשה. אחרי עשר שנים או עשרים שנה של המתנה מקבלים הודעה שפלוני או פלונית נפטרו. אני חושב, כאדם שעובד איתם ומכיר את הנושא, שצריך להעלות אותם ולאחד את המשפחות. פגשתי צעירים שמבקשים לצאת לחופשה מהצבא כדי לעבוד ולשלוח כסף למשפחות שלהם".

בדבריו מדגיש הרב הדנה כי כל אותם שעולים מאתיופיה עוברים הליך גיור לחומרה ואינם נשארים במצבם הקיים. זאת בניגוד למתרחש מול עולים ממדינות אחרות, שאינם נדרשים להליך גיור.

באשר לחשש שאחרי העלאתם של הממתינים במחנות יגיעו אלפים נוספים, קרוביהם של אותם קרובים, ולדבר לא יהיה סוף, אומר הרב הדנה: עד עכשיו העלינו את היהודים מכל מקום שהם נמצאים בו, וגם במצב הזה אפשר לקבל החלטות שקרובים מדרגה ראשונה יעלו. מי שמעבר לזה, דודים וכו', לא יעלו, וגם אם נניח שהיהדות מצד אבא ידועה הם יעלו ויצטרכו לעבור גיור. יש אנשים במשרד הפנים שבודקים ומבררים, והם יעמדו על המשמר ויבררו מי בדרגה ראשונה ויאשרו. הגיע הזמן לסגור את המחנות באדיס וגונדר ומי שזכאי יגיש בקשה ויעלה".

על הליך הגיור שעוברים בני הקהילה אומר הרב הדנה: "אני רואה שמי שעשו גיור הבטיחו, למדו, התגיירו והולכים עם הרבנות בכל עניין. הילדים שלהם בפנימיות ברוך ה', לומדים ומתקדמים ויש ביניהם רבנים, בחורים מבריקים שמשתלבים יפה מאוד".

כשנשאל אודות הקולות המתנגדים להעלאת בני הפלשמורה, קולות שעולים מקרב בני הקהילה ומדברים על כך שהממתינים במחנות שייכים לקהילות נוצריות שרדפו את היהודים, אומר הרב הדנה: "מדובר בדיני נפשות ובדיני נפשות לא מדברים מתוך רגש. צריך לברר את הדברים ולהכיר אותם מקרוב. גם מי שנמצא כאן וגם מי שנמצא שם. חכמים היזהרו בדבריכם. לא צריך לומר השמצות בריש גליה. לא זו הדרך. צריך לבדוק את הדברים באופן אישי".

על הערתו ולפיה עולי מדינות אחרות אינם נדרשים להליך גיור טרם עלייתם נשאל הרב הדנה אם לטעמו מדובר בגזענות, והוא נזהר מאוד בתשובתו. ניכר עליו שאינו אוהב להתנסח באופן הזה שהפך למטבע לשון חוזרת ונשמעת במאבקה של הקהילה. "אני מאוד אוהב את המדינה ומאוד אוהב את עם ישראל שהוא עם רחמן שאוהב לעזור ולתמוך כפי שאין בשום מקום. הסתובבתי בעולם במסגרת התפקיד שלי ויש לנו עם נפלא. קשה לי לומר את המילה גזענות, אבל העובדות מדברות בעד עצמם. יש מקומות שלא דורשים השבה ליהדות ואצלנו, יהודי אתיופיה, חשוב לנו שיעלו ארצה ועושים גיור לחומרה, אבל לדקדק בציציות זה לא הוגן".

על המכתב שבאחרונה פורסם כי הגיע לידי שרי הממשלה בקריאה שלא להעלות את ממתיני המחנות, מכתב שעליו חתומים מספר קייסים ונכבדי העדה, אומר הרב הדנה כי על הקריאה להעלות את הממתינים "חלק לא מבוטל מהקייסים תמכו וחתמו. היה כנס שבו הופיעו מספר מכובד של קייסים שתמכו. לעניות דעתי כל המתנגדים ומדברים בקולי קולות אני לא יודע עד כמה הם בדקו את הנושא, עד כמה נסעו לשם וראו. צריכים אנשי מקצוע של הסוכנות ומשרד הפנים שעבדו עם הקהילה ושהם יהיו אלו שידברו".