אנחנו לא פחדנים אנחנו בונים קהילה חזקהאלירן אהרון

סרג'יו הרשקוביץ, מנהל מרכז חינוכי יהודי בסנטיאגו בצ'ילה, השתתף היום (שלישי) בכנס שארגון משרד התפוצות.

הרשקוביץ אחראי על בית הספר בו לומדים 1,500 תלמידים יהודים שאותם הוא צריך להכין לחיים הלא פשוטים - כשמול 14 אלף יהודים במדינה עומדים למעלה מ-400 אלף פלסטינים ותומכיהם.

"הרעיון הציוני מאוד חזק בלב של הקהילה שלנו. גם מפני שבצ'ילה גרה הקהילה הפלסטינית הכי גדולה מחוץ לארץ ישראל והמדיניות שלהם היא לתמוך בשיח של חמאס. לכן אנחנו צריכים להיות מאוד ברורים ברעיונות שלנו וכיצד לחנך את הילדים שלנו", מסביר הרשקוביץ בראיון לערוץ 7.

הוא מוסיף, "בלובי שהפלסטינים עושים במדינה ובממשלה של צ'ילה הם מחדירים המון אנטישמיות ואנטי ישראליות".

כיצד אפשר להתמודד עם יחסי כוחות כאלה של מעטים מול רבים? הרשקוביץ מסביר שהמוטו הוא עבודה קשה. "אנחנו פועלים חזק מאוד, כבר מגיל בית הספר, כדי לייצר עמדה חדה וברורה. בצ'ילה התקשורת נשלטת על ידי הגורמים האנטישמיים ולעולם לא רואים בה דברים טובים על ישראל. כל דבר שישראל עושה, אפילו אם הוא טוב, הם דואגים להציג את זה כמו משהו רע. אנחנו מנסים לשנות זאת".

לשאלה מה המשמעות של להיות יהודי בקהילה בסנטיאגו הוא משיב, "להיות יהודי בסנטיאגו זה להיות מאוד קרוב לישראל. השגרירות נותנת לנו המון תמיכה והתלמידים שלנו לומדים לא רק על יהדות אלא גם איך לעשות הסברה לישראל. באוניברסיטאות הכי גדולות תנועת ה-BDS מאוד חזקה, עד כדי כך שמרצים ישראלים לא יכלו להרצות שם. התלמידים שלנו צריכים להיות מאוד חזקים ולהתמיד בפעילות שם".

אז מדוע אין עלייה משמעותית מצד חברי הקהילה? "הברירה של היהודים בתפוצות היא לא רק ישראל. מדינת ישראל היא המרכז שלנו, אבל יש לנו חיים גם שם וזה לא כל כך קל לומר, 'עוזבים הכל ובאים לארץ'. אנחנו לא פחדנים ובונים קהילה חזקה שרק הולכת ומתחזקת".

במקביל, שומרת הקהילה על קשר הדוק עם מדינת ישראל. "כל שנה יש לפחות תלמיד אחד מהבוגרים שלנו שבא לשרת כחייל בודד. יש המון צעירים שבאים לכאן ללמוד או לעשות שנה במסגרת תוכנית 'מסע'. רוב המשפחות באות לבקר בישראל לפחות אחת לכמה שנים. אנחנו צריכים ושומרים על הקשר עם המדינה".