שחקני נבחרת העתודה. בקרוב ליגה משלהם?
שחקני נבחרת העתודה. בקרוב ליגה משלהם?צילום: FIBA

עוד לא עבר שבוע מאז זכתה נבחרת העתודה של ישראל באליפות אירופה בכדורסל, וכבר במנהלת הליגה מנסים להשכיל מהזכיה ההיסטורית.

אחרי ש-41 שחקנים, מאמנים ומנהלי נבחרות ישראל בעבר שלחו מכתב לשרת התרבות והספורט מוקדם יותר היום בכדי שתתערב בסוגיית השחקן הישראלי מול הזר, שהביאה לשביתת הליגה בסיום העונה שעברה, כעת יוזמת מנהלת הליגה תגובת נגד בדמות הקמת ליגת עתודה לצעירים עד גיל 22.

במנהלת הליגה הודו כשאמרו כי "הצלחתה המשמחת של נבחרת העתודה בשתי אליפויות אירופה האחרונות הציפה שוב את נושא השתלבותם של שחקנים צעירים בליגת העל בכדורסל. מנהלת הליגה מצפה ומקווה לראות את צעירי הנבחרת משתלבים במהרה בליגת העל המקצוענית ונוטלים בה תפקיד משמעותי ומוביל".

עם זאת, לדברי מנהלת הליגה, "הישגי הנבחרת הבוגרת בשנים האחרונות מוכיחים כי החוק הרוסי שחל בליגה ב-12 השנים האחרונות כשל, ולכן גם יסיים את דרכו בתום העונה הקרובה".

לשם כך במנהלת הליגה יוזמים תכנית מיוחדת להקמת ליגת עתודה לצעירים עד גיל 22, כשזו תעלה בפני "ועדת שרעבי" שהוקמה על ידי השרה רגב לצורך טיפול בסוגיית השחקנים הישראלים. במנהלת הליגה אמרו כי על פי התכנית המוצעת, יוכלו שחקנים צעירים מוכשרים להתקדם, להתפתח ולקבל דקות משחק

בארצות הברית קיימת ליגת המכללות, אשר מהווה מדרגה בין ליגת התיכונים לליגה המקצוענית - מדרגה אשר לא קיימת בכדורסל הישראלי. לפיכך, מנהלת הליגה תציע בדיוני "ועדת שרעבי" להקים ביחד עם משרד הספורט ואיגוד הכדורסל ליגת עתודה לצעירים מגיל 18 עד גיל 22, אשר במסגרתה יוכלו שחקנים צעירים מוכשרים להתקדם, להתפתח, לקבל דקות משחק ולצבור ניסיון. ליגה זו תפתור את בעיית "המדרגה החסרה" בכדורסל הישראלי - שלב הביניים בין גיל הנוער למקצוענות.

התוכנית שמציעה המנהלת היא שלכל קבוצה בליגת העל תהיה קבוצת בת בליגת העתודה, בה ישחקו בוגרי מחלקת הנוער של אותה קבוצה, שחקנים צעירים אשר נמצאים בסגל הקבוצה הבוגרת ולא מקבלים מספיק דקות משחק ושחקנים בוגרי הנבחרות הצעירות אשר ירצו לשחק במעטפת מקצועית של קבוצות ליגת העל.

קבוצת הבת תתאמן תחת תוכנית מקצועית מוקפדת ותחת פיקוחם של מאמני הקבוצה בליגת העל, כאשר שחקנים יוכלו לעבור בצורה חופשית בין הקבוצה הבוגרת לקבוצת הבת.

התקציב המוערך של ליגת העתודה הוא כ-5 מיליון שקלים. תקציב כזה יאפשר ניהול ליגה מקצוענית ומתקדמת, תוך מעקב מקצועי אדוק אחר התפתחות השחקנים. המנהלת תפנה לעזרת משרד הספורט בגיוס תקציב זה למען עתיד הכדורסל הישראלי.

"אנו בטוחים כי ליגת עתודה רצינית ומקצועית תצעיד את הכדורסל הישראלי קדימה ותיתן מענה הולם וראוי לפיתוח וקידום כדורסלנים צעירים אשר יובילו בעתיד את נבחרת ישראל הבוגרת להישגים משמעותיים", אמרו במנהלת הליגה.