נפתלי בנט
נפתלי בנטPhoto byOhad Zwigenberg/POOL

בכירים באוניברסיטאות החברים בוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה מוחים נגד מה שהם מגדירים 'התערבותו של שר החינוך' בעבודת הוועדה.

היום (רביעי) התקיימה ישיבה של הוועדה בה הקריאו כמה פרופסורים מכתב מחאה נגד האישור שניתן לפתיחת פקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל.

הם טענו כי "ההתערבות של בנט בעבודה המקצועית נעשית כמעט בריש גלי. דווקא על הרקע הזה, יש הכרח שהדיונים המקצועיים יהיו תקינים. חשוב שהציבור יידע שזה איננו המצב".

מדובר בצעד שנחשב בוטה וחריג מאוד ועל עצם הקראתו של המכתב התנהל ויכוח. נכתב בו כי "לאחרונה התקבלו בות"ת הכרעות בהליכים מואצים ולא תקינים, ואף תוך עקיפת הוועדה. הכרעות אלו התקבלו ללא דיון אקדמי ומקצועי ממצה ובניגוד לנהלים מקובלים. מקורן של החלטות אלו במניעים הנובעים לדעתנו משיקולים זרים המכרסמים בסטנדרטים הגבוהים המאפיינים את הכרעות ות"ת, מצב הפוגע בערכים ובצרכים של ההשכלה הגבוהה".

"בניגוד לנהלים מקובלים ומבוססים מזה למעלה מ-15 שנה, הוכנס בבהילות אישור הפקולטה לסדר יום הישיבה המוקדשת, חודשים רבים מראש, להכנת התקציב של השנה האקדמית הבאה לקראת אישור התקציב שבוע לאחר מכן. לא ראוי שנושא כה חשוב יידון בחופזה. אנו מודעים היטב לצורך בהגדלת מספר תלמידי הרפואה בישראל, אך החלטה חפוזה עלולה דווקא לקלקל יותר מלהועיל", טענו הפרופסורים שכתבו את המכתב.

בות"ת אמרו בתגובה כי אין התערבויות פוליטיות בעבודת הוועדה והחלטותיה מתקבלות על בסיס ענייני ולטובת מערכת ההשכלה הגבוהה".

לגבי ההחלטה על הפקולטה לרפואה באריאל נאמר כי התהליך בה בוצע ללא דופי. "בהליכים דמוקרטיים החלטות מתקבלות ברוב - ועל המיעוט לכבד את ההחלטות, גם אם אינו מסכים להן".

גורמים בסביבת השר בנט השיבו לדברים ואמר כי "בנט שבר את הקרטל של האוניברסיטאות ולא מפתיע שהן מקוננות על כך. משך שנים האוניברסיטאות התנהלו כגילדה סגורה הממומנת בעשרות מליארדים של מסים אך רגילה להכתיב בעצמה הכל. כך קיבלנו פשיטת רגל ופנסיות עתק באוניברסיטה העברית, התרוקנות פקולטות לחברה ומדעי הרוח - וכל זה על חשבון אזרחי ישראל. כעת מישהו הזיז להם את הגבינה".

"בנט לא נכנע לתכתיבי הגילדה והוביל את אישור הדוקטורט לבינתחומי ואת הפקולטה לרפואה לאוניברסיטת אריאל. בנט ימשיך לפעול לטובת ההשכלה הגבוהה בישראל ולא ייכנע לתכתיבי שום גילדה", אמרו בסביבת השר.