אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

לקראת יום ט"ו באב שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם הרב ד"ר אלי שיינפלד, ראש מרכז המשפחה במכללת אורות ישראל, על המפגש המתוח בין יהדות לחינוך לערכי משפחה ואינטימיות בקרב הדור הצעיר.

בשיחה עם הרב שיינפלד ביקשנו לדעת אם למחנכים היום קל או קשה יותר לשוחח עם בני הנוער על הסוגיות המורכבות והרגישות הללו שבעבר איש לא היה מדבר עליהן במסגרת חינוכית. "המצב היום הרבה יותר טוב ממה שהיה בעבר, אבל יש עוד דרך ארוכה וצריך עוד ללמוד".

"אלו נושאים שפחות דברו עליהם בעבר מסיבות שונות, אלו דברים עדינים ואינטימיים שפועלים על כוחות הנפש והכוחות הגופניים של האדם ולא תמיד יודעים איך לגשת לדברים, רוצים להגיד דברים נכונים בלי לקלקל. הרבה פעמים אנשים חוששים מלדבר כי חושבים שלדיבור יש מחיר, אבל לשתיקה יש מחיר גבוה יותר. כשלא מדברים יש בלבול ונוצרים קשיים".

עוד מוסיף הרב שיינפלד ומציין כי השתיקה ארוכת השנים סביב השיח על הגוף והיצר נובעת גם מאופיו של העם בשנותיו בגלות. "אחד ההסברים המרכזיים הוא שעם ישראל בגלות יצר נתק ורתיעה מעיסוק בגוף. כל העולם הדתי התרכז ברוח. זה אחד מקלקולי הגלות. נוצר נתק שנתן לענייני הגוף פרשנות מנותקת מיהדות והלכה. הרב קוק מסביר שהחזרה לארץ ישראל מחזירה את כלל הכוחות, גם את הכוחות הגופניים. מכיוון שכך בבית המדרש צריך להיפגש גם עם התחום הזה. יש לבית המדרש מה לומר על יצרים, אהבה, יופי והדר".

לטעמו של הרב שיינפלד "העיסוק בדברים הללו בדור שלנו יכול להביא הרבה אור והרבה ברכה" וברכה זו אינה מתייחסת רק לציבור הדתי אלא לכלל המגזרים. בדבריו הוא מציין כי המפגשים במרכז המשפחה שבראשו הוא עומד משקמים אצל השומעים והדנים את האמון בתורה, בחז"ל ובמשפחתיות.

נדמה שההתעוררות הזו של כוחות הגוף עם השיבה לארץ ישראל נפגשת עם תקופה מתירנית שלא הייתה כמותה, תקופה שבה הפיתוי נמצא בכל מסך ובכל כיס, והקושי לגשר בין עולם התורה לסערה שבחוץ כמעט בלתי אפשרית. "זה לא מקרי שבדור שלנו שמתקדם לעבר המצב המתוקן יותר והגאולה כל כוחות החיים מתעוררים ודורשים בירור", אומר הרב שיינפלד ומוסיף: "אם חשבנו שניתן לטאטא את הדברים מתחת לשטיח היום כבר לא ניתן להתעלם מכך. יש צורך לעסוק בנושאים כמו קשר נכון בין איש ואישה, נגיעה וכו'".

ומה באשר לתביעה של הדור הצעיר לקבל מענה ארצי ומיידי ממי שנתונים בעולמות עליונים של תורה ובית מדרש, הרבנים והמחנכים? האם הפער הזה אינו מקשה גם הוא על השיח? "כמו כל דבר גדול צריך העמקה. זה לא מנה חמה של קצת מים חמים ואבקה. צריך בירורי עומק. אנחנו מנסים ללמד את הסטודנטים איך לדבר על כך. יש לחבר'ה בכיתות י"א י"ב תביעה לגודל. יש רצון להעמיק", אומר הרב שיינפלד ושב להדגיש כי "יש לבית המדרש חידוש עצום שמביא אור וברכה לכלל הציבור ולא רק לציבור הדתי".