שרידי מקוואות שנחשפו בחפירות במתחם בתי הכנסת בוילנה
שרידי מקוואות שנחשפו בחפירות במתחם בתי הכנסת בוילנהצילום: יוחנן (ג'ון) זליגמן, באדיבות רשות העתיקות

גילוי היסטורי בוילנה: בשנים האחרונות נערכות בוילנה בירת ליטאה עבודות לחשיפת שרידי בית הכנסת הגדול בעיר שנהרס עד היסוד על ידי הנאצים והסובייטים.

במסגרת העבודות הודיע בסוף השבוע האחרון צוות ארכיאולוגים בינלאומי על חשיפתה של בימת בית הכנסת הגדול בעיר, כך מדווחת סוכנות הידיעות AFP.

בית הכנסת העתיק נבנה לפני כ-300 שנה ושכן במרכז המתחם הגדול של בנייני הקהילה היהודית בעיר וילנה שזכתה לכינוי "ירושלים דליטא".

המתחם כלל כ-20 בתי כנסת ובתי מדרש, מקוואות, מרכז קהילתי, הספריה הרבנית הידועה סטרשון וכן את בית הכנסת של הגר"א.

לפני מלחמת העולם השנייה כשליש מ- 60 אלף תושביה של וילנה היו יהודים. עם כיבושה של ליטא על ידי גרמניה בתחילת מלחמת העולם השניה מידי ברית המועצות, החלו הנאצים ברציחתם המאורגנת של התושבים היהודים.

הם שרפו את בית הכנסת הגדול והרסו אותו חלקית. הסובייטים, שחזרו וכבשו את ליטא בסתיו 1944, השלימו את המלאכה הבזויה. על חורבותיו של בית הכנסת נבנה בשנות החמישים גן ילדים, שבהמשך הפך לבית ספר.

בשנים האחרונות נערכות בוילנה חפירות ארכיאולוגיות לשחזור הרובע העתיק של העיר. בהדרגה נחשפים ממצאים מעברה היהודי של וילנה.

לפני כשלש שנים נערך סקר רדאר חודר קרקע שחשף כי מתחת לבית ספר מסתתרים שרידיו של בית הכנסת העתיק וייתכן שאף שרידים של מקוואות. בקיץ שעבר נחשפו במקום שני מקוואות.