שעוני רולקס: היסטוריה של מותג יוקרה

שעוני יוקרה הם מושג שהקשר בינו לין הייעוד המקורי של שעון הוא שולי לחלוטין.

, י"ז באב תשע"ח

שעונים
שעונים
צילום: יח"צ

המותג שמסמל יוקרה, כמעט יותר מכל מותג אחר הוא שעון רולקס. מאיפה זה הגיע ומה הסודות הקטנים של השעון היוקרתי? בכתבה לפניכם

ההיסטוריה של שעוני רולקס הולכת לאחור בזמן עד 1905. שני שותפים - הנס וילסדורף הגרמני ואלפרד דיוויס הבריטי יצרו את המותג 'וילסדורף & דיוויס' בלונדון, על מנת – לשווק שעונים ולא לייצר.בשנים הבאות רולקס התפתחה כמותג שעון היד האמין הראשון, כאשר השם נוצר מהשיקול של קלות ההגייה בכל שפה אירופאית, וקצר מספיק כדי להופיע על שעון היד. לשוויץ החברה הגיעה רק לאחר 14 שנים ב-1919

רולקס אחראית בין השאר על כמה מהחידושים המדהימים והאינטגראליים להתפתחות המוצר שעון יד לאורך השנים. מעמידות למים ואבק, דרך טכניקת מתיחת השעונים שאפשרה בעצם פעולה נצחית של השעון, ועד לשעוני צלילה העמידים לעומקים. הימצאות המותג באבני הדרך הללו של התעשייה עזרה לו לשמור על מעמדו היוקרתי.

שיווק היוקרה דרך הספורט, הקולנוע והתעשייה –

רולקס משווקת עצמה מאז ומתמיד כמותג יוקרתי ומכובד. לכן לאורך השנים הפרזנטורים של המותג היו לעולם דמויות המשדרות יוקרה ואיכות. דרך ספורטאי על כמו רוג'ר פדרר, שחקני קולנוע בעלי שם מכובד כמו שון קונרי, דאסטין הופמן וקלינט איסטווד. ועד טייסים ואושיות בעלות שם של כבוד בעולם – כל אלה תרמו להגדלת המותג וסמל הסטאטוס הגלום בו.

השיווק של המותג היווה פעמים רבות גם רעיון של ניגודיות מסוימת, כאשר רולקס המסמלת חדשנות ופיתוח כפי שהוסבר בפסקה קודמת, משלבת בתוכה גם את הערכים של שמרנות ומסורת, של מותג ותיק ומכובד. הדואליות הזו שירתה לא פעם את הקונספט המכובד והכמעט שמימי של שעוני הרולקס.

גם במכירה עצמה – המותג רולקס משווק לאורך השנים שעונים בני עשרות שנים ויותר, והמושג של קניית שעון רולקס יד שנייה הוא לחלוטין לא מצביע על ירידה באיכות המוצר אלא דווקא על עלייה בה, כאשר מדובר בשעות כמעט על זמני, אשר מייצג אמינות ואיכות ברמות שכיום כבר לא מייצרים.

שמירה על איכות המותג – כבר מהיצרן –

רולקס אינה מאפשרת מכירות במקביל, אינה לוחצת על המשווקים הרשמיים שלה לעמוד ביעדי מכירות, ושולטת באופן מלא על ייצור הכמויות והדגמים. כך שומרת בין השאר על העוצמה והיוקרה של המותג שלה ועל מוצריה, ועם זאת מצליחה לייצר מכירות במספרים אסטרונומיים למותג יוקרה של מעל מיליון שעונים בשנה. כאשר מדובר במוצרים של עשרות אלפי יורו ואף יותר, המספרים האלה מדהימים.

השמירה על האיכות ועל היוקרה היא מהיצרן ועד לחנות הקצה

רולקס דואגת שהיוקרה תישמר בכל מחיר. שלעולם לא יהיו עודפי היצע בחנויות המשווקות. המדיניות הזאת לאורך השנים אף יצרה מצבים שרולקס קנתה בחזרה מלאים מחנויות שהיו במצב שאינן יכולות למכור את הכמויות המצופות, העיקר שלא יהיו עודפי היצע בחנות.

כמו כן רולקס שומרת על השעון במרכז התמונה, וגם כשהיא משתמשת בידוענים שישווקו, לעולם השעון הוא במרכז.

כמה עובדות על רולקס –

שעוני רולקס נענדו באירועים היסטוריים בעולם, דוגמת שבירת מחסום הקול, והטיפוס על האוורסט כל המרכיבים של שעוני הרולקס מיוצרים ב-4 מפעלים בשוויץ, מהחומרים ועד המנגנונים רולקס מייצרת מעל למיליון שעונים בשנה. שעון הרולקס היקר בעולם נמכר ב-17.75 מיליון דולר, באוקטובר 2017 במכירה פומבית בניו יורק. ב-2012 שעון רולקס הגיע עם צוללן לעומק העמוק ביותר בהיסטוריה – מעל 12 אלף מטר מתחת למים.