ד"ר ליאת אפלבום
ד"ר ליאת אפלבוםצילום: דוברות הדסה

במרכז הרפואי הדסה עין כרם נערך השבוע לראשונה בישראל שימוש בחומר ניגוד חדשני לצורך בדיקת אולטרה-סאונד.

מדובר ב- SONO VUE, חומר מוכר הנמצא בשימוש במדינות אירופה ולאחרונה גם בארה"ב, אך זו הפעם הראשונה שנעשה בו שימוש בישראל.

החומר החדשני יצר מהפכה בתחום בדיקות האולטרה סאונד בעולם. חומר הניגוד, המוזרק דרך הוריד, משפר באופן ניכר את היכולות האבחנתיות של בדיקת האולטרה סאונד, ואף משדרג משמעותית את היכולות הטיפוליות של המכשיר.

לראשונה, לדוגמא, ניתן לאפיין ולאבחן גידולים בכבד או בכליות באמצעות האולטרה סאונד, ובין השאר לבדוק באופן מידי את תגובת המטופל לטיפול אונקולוגי.

השימוש בחומר בביצוע אולטרה סאונד בילדים, הינו בעל חשיבות עצומה מכיוון שבדיקת ה-CT השמרנית יותר, המקובלת כיום, כרוכה בכמות לא מבוטלת של קרינה אבל הייתה הכרח במקרים מסוימים, שכעת חלקם יוכלו להיות מוחלפים ע"י אולטרה-סאונד עם חומר הניגוד- בדיקה ללא קרינה וללא סיכון לפגיעה כלייתית.

השימוש הראשון בישראל, בהדסה, נוהל תחת ידה של ד"ר ליאת אפלבום, מנהלת המכון לאולטרה סאונד אבחנתי ופולשני בהדסה ויו"ר החברה הישראלית לאולטרסאונד ברפואה, ויחד עמה אורח הכבוד פרופ' פאול סידהו - מהמרכז הרפואי קינגס קולג' בלונדון - החלוץ והמוביל בתחום זה בעולם.

המאורע היה כה משמעותי, ולמקום הגיעו כדי לצפות בהליך מנהלי מחלקות, יחידות ומכוני אולטרה סאונד ואף כירורגים מבתי חולים שונים בארץ, על מנת ללמוד את השיטה.

ד"ר אפלבום, יחד עם פרופ' סידהו, ביצעו את הפרוצדורה עם חומר הניגוד החדש בשבעה מטופלים ביחידת האולטרה סאונד בהדסה, תוך שידור ישיר של הטיפול לאולם ההרצאות של המכון, ובו צפו בעניין רב והתרגשות ניכרת אנשי המקצוע שהגיעו לרגל האירוע.

"במקרה של חומר הניגוד הזה, מדובר בכלי אבחנתי מצוין", אמרה ד"ר אפלבום, "אך יתרה מכך, מבחינתנו מדובר בכלי נשק של ממש לזיהוי גידולים והתמודדות איתם ברמת מהירות ודיוק שלא היו זמינים עד כה בישראל, תוך יצירת הקלה לצד הקטנת סיכון למטופלים שלנו. ברכתו של פרופ' סידהו – המוביל העולמי בתחום האולטרה סאונד, רק מבטיחה כי ישראל מבססת עוד יותר את נוכחותה בחוד החנית האבחונית בתחום ההדמיה. אני מקווה שתוך זמן קצר הבדיקה החדשנית הזו תהיה אמת המידה בתחום, בכל המרכזים הרפואיים ברחבי מדינת ישראל".

המטופל הראשון בארץ ש"טעם" את חומר הניגוד החדש היה רופא מומחה ממרכז הארץ הנדרש למעקב אחר תהליך בכבד. "התחושה בבדיקה הייתה רגילה לחלוטין – כמו אולטרה סאונד רגיל", סיפר הרופא. "היה לי לכבוד לתרום את חלקי לחדשנות הרפואית הזו בבדיקת ההדמיה, הצוות בהדסה היה מרשים כהרגלו ואת התוצאות של הבדיקה זכיתי לראות במהירות ובבהירות", סיכם.