פוטין ונתניהו
פוטין ונתניהוצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

שגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב, אומר כי ארצו מעוניינת מאוד לשמור על ביטחונה של ישראל.

בראיון לחדשות עשר אמר השגריר כי "ביטחונה ובטיחותה של מדינת ישראל אינן מילים משוללות תוכן בלבד, מבחינתה של מדיניות החוץ הרוסית".

הוא הוסיף כי "העדיפות היא לערוב לביטחונה של ישראל" ורמז כי רוסיה אמנם מתחשבת בדרישות הישראליות, אך הן רק חלק ממארג שיקולים גדול יותר בכל הקשור לנעשה בסוריה.

"רוסיה מוכנה ומזומנה להתחשב בדאגות הלגיטימיות של מדינת ישראל בכל הקשור לביטחונה", סיכם השגריר.

נזכיר כי לפני שבוע התקיימה פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב והרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב.

הפגישה נמשכה למעלה משעתיים, ''זו פגישה חשובה בעיתוי משמעותי שבה ירדנו לפרטי פרטים של הנוכחות והפעילות האיראנית בסוריה תוך הצגת מפות מודיעין והסברנו את המדיניות שלנו לדחוק את איראן מסוריה", תיאר גורם מדיני בכיר לאחר הפגישה.

"הובהר שוב שלא נקבל התבססות איראנית בסוריה, לא בקרבת הגבול וגם לא ברצועה של 100 ק"מ שהרוסים מדברים עליה ומתחייבים לה", ציין הגורם הבכיר. ''אמרנו שיש נשק ארוך טווח מעבר לתחום הזה וכל הכוחות האלה צריכים לצאת מסוריה. לרוסיה יש יכולות לא מבוטלות לטפל בכך, כי היא גורם משמעותי מאוד בתוך סוריה".

לדבריו, ישראל שמעה את הרצון הרוסי להרחיק את האיראנים לגבול של רצועה במרחק של 100 ק"מ מהגבול עם ישראל בשלב ראשון - אבל הבהירה שתתקשה להסכים לכך, ובכל מקרה תשמור לעצמה את זכות לפעול כדי למנוע את התבססות איראן.

הגורם ציין כי לישראל דרישות סדורות באשר לפירוק הנוכחות האיראנית בסוריה. "אנחנו שומרים על חופש פעולה מלא של צה"ל ואנחנו חושבים שהוצאה של איראן מסוריה צריכה לכלול את המרכיבים הבאים: כל הנשק ארוך הטווח יוצא מסוריה, ייצור הנשק המדוייק מופסק, הוצאת נשק אסטרטגי שמגן על טילים וכן סגירת מעברי הגבול שמאפשרים הברחת נשק בגבול סוריה-לבנון ובגבול עיראק-לבנון".

הוא ציין כי "כל הקשר עם הרוסים מתואם עם ארה"ב לפני ואחרי".

לדברי הגורם ישראל אינה מתערבת בנעשה בתוך סוריה ועל כן לא נוקטת עמדה באשר להמשך כהונת משטר אסד. "אנחנו לא עסקנו אף פעם בשאלת המלחמה הפנימית בסוריה. לא משום שלא היתה לנו דעה על דברים נוראים שהתרחשו שם, אלא משום שקבענו שאנחנו לא מתערבים במערכת הזו מלבד בעניינים הומניטריים.

''הדגשנו את האחריות של אסד כמארח של האיראנים. אם הוא מאפשר להם להתבסס צבאית נגדנו במטרה לתקוף אותנו ובמטרה להשמיד אותנו, ברור שנפעל ככל שיידרש כדי להגן על עצמנו".