חותם בברזל
חותם בברזלצילום: מיכל קרצ'מר

במוזיאון מורשת צאן ברזל בקיבוץ צאלים נמצא האוסף הנדיר והעצום של אליהו קרצ'מר מבית המלאכה שהקים אביו וייצר עשרות אלפי תבליטים לאורך השנים ומספרים את תולדותיה של המדינה מימי המנדט ולאורך המאה העשרים, וגם קצת אחרי.

מגיל 13 ועד גיל 83 עבד אליהו קרצ'מר בבית המלאכה המשפחתי לסמלים ולמדליות בירושלים יחד עם אחיו התאום. ב-2003 החליט לסגור את המקום, לזרוק את כל תכולתו ולפרוש לפנסיה. בני משפחתו הצליחו להציל חלק מהנכסים ההיסטוריים האלה ולהקים מוזיאון שהביקור בו הוא חוויה לכל אחד.

אליהו עצמו נפטר בשנתו בדיוק 24 שעות לאחר סיום פינוי בית המלאכה, ולא זכה לראות את שנולד מערימות המתכת. את הסיורים במוזיאון מדריכים בנו ונכדו של אליהו, והם מספרים במהלכו גם את סיפורה של המשפחה שהטביעה חותם, תרתי משמע, בתולדות המדינה.

הביקור במוזיאון מאפשר לקהל לחזות באוסף המרגש המכיל עשרות אלפי מדליות וסמלים, מוטיבים ציוניים, פריטי מתכת, כסף וזהב, מזוזות ופריטי יודאיקה, חותמות, הטבעות ומדליות.

במדפים העמוסים של בית המלאכה הצפוף והמאובק אפשר למצוא התכתבויות, הזמנות ושלבים בייצור של סמל המדינה הראשון, סמל צה"ל, שלטי משרדי הממשלה וסמליהם, השגרירויות, סמלי המשטרה, מכבי האש, הרכבת, הדואר, הרכבת, וכל מוסד ורשות, מימי המנדט וראשית המדינה ועד לשנות האלפיים המוקדמות.

גם את סמלי מרבית הארגונים והמוסדות של מדינת ישראל ניתן למצוא במוזיאון: המדליה הראשונה של מדינת ישראל, "מדלית השחרור", שהונפקה בשנת 1958, מודלים בגבס ומבלטי פלדה של סמלי צה"ל הראשונים, כנפי הצניחה, סמלי היחידות והדרגות ועוד אוצר בלום שמספר את סיפורה של המדינה.