המטוס המלזי שנעלם הוסט במתכוון

דו"ח שהוגש 4 שנים אחרי היעלמות המטוס שנשא 239 בני אדם לא פיזר את עננת המסתורין. התפטר אחראי מנהל התעופה במלזיה.

גיא כהן , י"ט באב תשע"ח

מטוס נוסעים: אילוסטרציה
מטוס נוסעים: אילוסטרציה
צילום: iStock

יותר מארבע שנים אחרי היעלמות טיסת מלזיה איירליינס 370, ב-8 במרץ, 2014, הוגש לציבור דו"ח החקירה שניהלו 19 מומחים בינלאומיים כדי לברר את סיבת האסון.

הדו"ח בן 495 העמודים קבע שהטיסה הוסטה ממסלולה באופן ידני.

המטוס נשא 239 נוסעים ואנשי צוות. ההנחה היא שהתרסק במימי דרום האוקיינוס ההודי, שרידים בודדים של המטוס נסחפו לחופי אוסטרליה, מלזיה וסין, אולם מבצע חיפוש ימי ענק שנמשך עד תחילת 2017 לא איתר את מיקום ההתרסקות.

הרשויות במלזיה הודיעו אתמול (שני) כי לא הצליחו לוודא את סיבת היעלמות הטיסה, שהיתה בדרכה מקואלה לומפור, בירת מלזיה, לבייג'ינג, כאשר סטתה ממסלולה, והקשר עמה נותק. במסיבת עתונאים בקואלה לומפור אמר החוקר הראשי, קוק סו צ'ון, שהטיסה הופנתה בחזרה לכיוון מלזיה באמצעות ניווט ידני, אך לא ידוע אם הטייס הוא שעשה זאת, או שהיתה התערבות בלתי חוקית כלשהי של גורם אחר.

ידוע כי הטייס שרטט מסלול לאזור דרום האוקיינוס ההודי בסימולטור הביתי שלו, אך הדו"ח קבע שאין בכך הוכחה לכך שהוא תיכנן את הסטת המטוס.

האחראי על התעופה האזרחית במלזיה, אזהרודין אבדול רחמן, התפטר היום. בהודעה מטעמו הסביר שהדו"ח הצביע על כך שפקחי טיסה לא פעלו בהתאם לנהלים הסטנדרטיים ביום היעלמות המטוס. "לפיכך, בצער ולאחר הרבה מחשבות והרהורים, החלטתי להתפטר כיו"ר הרשות לתעופה אזרחית של מלזיה", כתב.

פקחי הטיסה, כך קבע הדו"ח, לא הפעילו נוהלי חירום ולא עקבו באופן רציף אחר המכ"ם.