דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

הממשל האמריקני הודיע הערב (רביעי) כי החליט להטיל סנקציות על שרי המשפטים והפנים של טורקיה.

זאת, בשל סירובה של המדינה לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו ברונסון, העומד למשפט בטורקיה באשמה של מעשי טרור.

ברונסון שוחרר בשבוע שעבר מבית המעצר בו היה כלוא בשנתיים האחרונות, אך בניגוד לסיכום מוקדם בין אנקרה ו-וושינגטון הוא הושם במעצר בית.

מי שהודיע על הטלת הסנקציות היה שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין. "המעצר הבלתי צודק של הכומר ברונסון והמשך ההליכים המשפטיים נגד מצד בכירים בממשל הטורקי אינה מקובלת עלינו. הנשיא טראמפ כבר הבהיר שלא נסתפק בפחות משחרור מיידי שלו".

הטורקים טוענים נגד ברונסון, המתגורר במדינה למעלה מ-20 שנים, כי סייע לניסיון ההפיכה נגד השלטון שלא צלח ב-2016. בארה"ב ענו כי מדובר באישומים מגוחכים.

נזכיר כי בסוף השבוע האחרון דיווח העיתון 'וושינגטון פוסט' כי ישראל נענתה לבקשת ארה"ב לגרש משטחה חשודה בטרור מטורקיה שהיתה נתונה במעצר וחקירה, כחלק מניסיון לסייע בשחרור הכומר.

על פי הדיווח, ב-14 ביולי צלצל טראמפ לראש הממשלה בנימין נתניהו, וביקש ממנו לשחרר את האזרחית הטורקית, חרף העובדה שהיה מדובר בעצורה בחשד לקשרים וסיוע לארגון הטרור חמאס.

עוד דווח כי ראש הממשלה הסכים למהלך והורה לשחרר את האזרחית ולגרשה בחזרה לטורקיה.

המהלך נעשה כחלק מסיכום של טראמפ עם נשיא טורקיה ארדואן לפיו החשודה בטרור תוחזר לשטחי טורקיה והכומר ישוחרר לארה"ב.

אלא שארדואן, כמעט כצפוי, לא קיים את חלקו בעסקה. הכומר אמנם שוחרר למעצר בית, אך תחת הגבלות תנועה חמורות ופיקוח הדוק, כדי שלא יעזוב את שטח טורקיה כל עוד מתנהל נגדו משפט שם.

הצעד הטורקי מעורר זעם רב בבית הלבן. הנשיא טראמפ מאיים להטיל סנקציות חריפות על הטורקים אותם כינה "שקרנים".

"ארה"ב תטיל סנקציות חמורות על טורקיה בגלל מעצרו של הכומר אנדרו ברונסון. האיש הדתי הזה חף מפשע וצריך להיות משוחרר באופן מיידי", הבטיח טראמפ בחשבון הטוויטר שלו - וקיים היום.