זוכה. חייבטוב
זוכה. חייבטובצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שופטי בית המשפט העליון, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים אורי שהם ודפנה ברק ארז, זיכו הבוקר (חמישי) את אלישע חייבטוב שהורשע ברציחתו של שי אדרי במועדון סנוקר בשדרות לפני 16 שנה.

השופטים קיבלו את טענת סנגוריו מטעם הסנגוריה הציבורית כי ההודאה שמסר בחקירתו הייתה הודאת שווא והורו לשחררו לאלתר.

חייבטוב זוכה פה אחד, כאשר את חוות הדעת העיקרית בפסק הדין כתב השופט שהם הפורש היום מבית המשפט העליון.

ד"ר חגית לרנאו, המשנה לסנגור הציבורי הארצי ועורכת הדין של חייבטוב אמרה בעקבות הזיכוי, "חשבתי לעצמי אמש מה עבר עליי בעשר השנים האחרונות, בהם חייבטוב היה כלוא ונלחם על חפותו. זה מקרה קשה של אדם שננקטו נגדו אמצעי חקירה קיצוניים. האיש 'הועלם' מן העולם והושם עם מדובב שהפעיל עליו מניפולציות".

לדבריה, "התנהלות המשטרה במהלך החקירה היא כתם אמיתי על המערכת. היא מצדיקה בדיקה רצינית אצל הרשויות והפקת לקחים מתאימים. אני מקווה שהדבר יקרה".

נציין כי ההודאה הוצאה מחייבטוב באמצעות מדובב, שלטענת סנגוריו של חייבטוב הפעיל אמצעים בלתי חוקיים על מנת לסחוט ממנו את ההודאה.

בית המשפט המחוזי הרשיע את חייבטוב ברצח לאחר שזה סירב להעיד במשפט, זאת למרות הפצרות סנגוריו והפצרות בית המשפט, ואף סירב לעבור בדיקה פסיכיאטרית אשר תקבע האם הוא איננו כשיר לעמוד למשפט.

"בהודאתו, תיאר הנאשם כיצד הגיע למועדון ביחד עם ממוקה, במטרה לבצע שוד. השניים היו רעולי פנים והצטיידו בנשק; ממוקה בסכין והנאשם באקדח. במהלך השוד, התקדם המנוח לעבר הנאשם ובתוך כך, הושיט ידו לעברו, או אז, ירה הנאשם לעברו ירייה אחת היישר לאזור הלב, אשר גרמה למותו (הקשר הסיבתי אינו שנוי במחלוקת). לאחר מכן, עזבו הנאשם וממוקה את המקום, כאשר בידי ממוקה כסף שנטל מקופת המועדון", קבעו השופטים בבית המשפט המחוזי.

"העובדות המתוארות הוכחו, ובגדרן התקיימו יסודות העבירות המיוחסות לנאשם באישום זה; העבירה של קשירת קשר הוכחה באמצעות תכנון השוד והוצאתו לפועל, על בסיס הגעתם של הנאשם וחברו, ממוקה, למועדון, רעולי פנים ובידם כלי נשק, במטרה לגנוב כספים. די בעובדות אלו כדי לבסס את העבירה של קשירת קשר. נטילתם של הכספים מקופת המועדון, אגב שימוש בכוח ותחת איומי נשק – מקיימים את יסודות העבירה שעניינה שוד. ובאשר לעבירת הרצח – מעשי הנאשם מקיימים את היסודות הנדרשים להרשעתו בעבירה זו, הן על פי החלופה הראשונה שבסעיף 300(א)(2) לחוק – גרימת מוות בכוונה תחילה והן על פי החלופה השנייה שעניינה, גרימת מוות במזיד, תוך ביצוע עבירה, או על מנת להקל על ביצועה", הוסיפו השופטים במחוזי.

כאמור, הבוקר זוכה חייבטוב פה אחד מעבירת הרצח בבית המשפט העליון, ושוחרר במקום ממאסרו.