שקד עם השופט שהם בטקס הפרידה
שקד עם השופט שהם בטקס הפרידהצילום: דוברות

שרת המשפטים איילת שקד השתתפה היום (חמישי) בטקס פרישת השופט אורי שהם ונשאה נאום שבו העלתה על נס כמה מפסיקותיו.

בין היתר סיפרה שקד על פסיקה שנתן שהם בעתירה שהוגשה לבג"ץ כנגד החלטת הפצ"ר שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד לוחם צה"ל שירה במיידה אבנים לבנוני".

"לעתים, נדמה שיש המתייחסים למחבלים מתפרעים בשוויון נפש, משל מדובר בפעילי תנועות שלום. לא במשמרת שלך", אמרה שקד.

לדבריה, "באירוע זה, מפרי הסדר ניסו לפרוץ את גדר הגבול, ובכך, לדבריך: 'יצרו סכנה מוחשית לחדירת מפגעים ממדינת אויב לאזור הסמוך ליישובים יהודיים'. מטרתם ברורה בעיניך, ללא מכבסת מילים. פגיעה בחיילי צה"ל, ופגיעה ביישובים יהודיים".

"קבעת באופן ברור כי 'התנהלותם של חיילי צה"ל במצבי חירום ולחץ אינה צריכה להיבחן בתנאי "מעבדה" של בית המשפט'", המשיכה שקד לצטט והוסיפה ציטוט מפסק דין אחר לפיו, "אל לנו לבחון את פעולותיהם של אנשי כוחות הביטחון במצבי לחימה באופן תלוש מהסיטואציה המיוחדת בה הם פעלו".

"ללא כחל וסרק, כהרגלך, הוספת כי 'תנאי המקום, השטח והזמן העומדים ברקע האירוע המבצעי מחייבים החלטה מהירה ולא התייעצות משפטית על המותר והאסור באותו רגע'. נשאת בחיקך מושכלות יסוד שלעתים נשכחות מהשיח המשפטי בישראל", הוסיפה.

"מי כמוך מבין, עד כאב, את משמעות יידוי האבנים. לפני כעשרים שנה נפל כך אחיך חיים זכרונו לברכה, בעת שירות מילואים ברצועת עזה. כאז גם היום, האבנים המשמשות אותנו לבנייה וצמיחה, משמשות את אויבנו לגדיעה והרג", ציינה השרה שקד.