נחשפה בימת בית הכנסת הגדול של וילנהרשות העתיקות

צוות ארכיאולוגים ישראליים, ליטאיים, ואמריקניים חשף בחודש האחרון חלק מבימת בית הכנסת הגדול של וילנה, אשר נשרף בשואה ונחרב לפני 63 שנה.

בימת בית הכנסת התגלתה מתחת לרצפות בית ספר, אשר נבנה בשנות ה-50 של המאה ה-20. בימה מרשימה זו, אשר מתוארת בתמונות מהתקופה, היתה מבנה דו קומתי הדור שנבנה במאה ה -18, באמצעות תרומה מנדבן יהודי שנודע בשם היסו"ד.

הבימה, אשר ממנה נשמעה הקריאה בתורה בקהילת וילנה המפוארת במשך 300 שנים עד שנחרבה, נתמכה ע"י 12 עמודים מפוארים דמויי שיש.

בחפירה נמצאו שברים של עמודים אלו. כמו כן, נחשף כעת לראשונה הקיר החיצוני המאסיבי של בית הכנסת הגדול, וכן חלקים גדולים מקירות בית המרחץ ומקווה הגברים שקושט באריחים צבעוניים.

זוהי עונת החפירה השלישית של צוות רשות העתיקות, אגודת מורשת התרבות הליטאית, קרן רצון הטוב, והקהילה היהודית בליטא בבית הכנסת הגדול בווילנה ובשולוהוף (חצר בית הכנסת).

בית הכנסת הגדול של וילנה, שנבנה במאה ה -17 בסגנון הרנסנס-בארוק, שכן במרכז קהילתי גדול. זה היה הלב הפועם של התנועה היהודית הליטאית, אשר כלל 12 בתי כנסת ובתי מדרש, מקוואות, בנין מועצת הקהילה, דוכני בשר כשר וספריית "שְטרָאשוּן" המפורסמת.

חומת בית הכנסת הגדול
חומת בית הכנסת הגדולצילום: יוחנן (ג'ון) זליגמן, רשות העתיקות

שם פעלו בתי המדרש של הרב אליהו, הגאון מווילנה, ועוד. לאחר מאות שנות פעילות, עם חורבנה של קהילת וילנה היהודית בשואה, נבזז ונשרף המקום הקדוש ליהודי ליטא על ידי הנאצים, שרידיו נהרסו כליל בידי השלטונות הסובייטיים, ובית הספר מודרני נבנה במקום.

לדברי מנהלי החפירה, ד"ר יוחנן (ג'ון) זליגמן מרשות העתיקות ויוסטין ראקאס מאגודת מורשת התרבות הליטאית, "גילוי קירות הבימה והמקווה מעיד על הפוטנציאל הטמון בהמשך החפירה באתר ועל האפשרות המרגשת להציג את שרידי בית הכנסת הגדול בווילנה והשולהוף בעתיד לציבור המקומי והבינלאומי".