חנות AM:PM
חנות AM:PMצילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

מלחמות השבת: ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, הבהיר היום (ב') כי לא יאכוף חוקי עזר בעניין השבת.

"דרעי פגע בשבת יותר מכל אחד אחר", הבהיר קוניק בריאיון ל'כאן רשת ב'. לדבריו, אין בכוונתו לאכוף את חוקי העזר העירוניים בעניין השבת.

"לא נאכוף את החוק והגשנו בג"ץ כבר לפני חודש וחצי, לא חושבים שאנחנו צריכים לתת יותר מדי הסברים. אין אנשים שיאכפו את החוק הזה כי אסור לעבוד בשבת – אז פקחים כן צריכים לעבוד? עם כל הכבוד לחוק, זו צריכה להיות החלטה של הרשות המקומית. בנושא הזה הציבור ונבחריו המקומיים יודעים יותר טוב מכל שר אחר, שמתחלף כל שנתיים ובא עם אג'נדה אחרת, מה טוב להם", אמר.

קוניק הסביר כי מדובר רק על מרכולים ובתי קפה ורק בצירים הראשיים בהם כבר עשר שנים הכל פתוח. "הגדלנו וקבענו מכסה, אנחנו אלה שמנעו את האפשרות שבעתיד עסקים ייפתחו ללא ביקורת. גבעתיים עוברת שינוי דמוגרפי מטורף, לפני 30 שנה זו הייתה העיר הכי זקנה בארץ. יש כאן גם ציבור דתי מועט, חמישה אחוזים, והם אוהבים את העיר כמו שהיא ולא רוצים לכפות על אף אחד אחר", אמר.

ח"כ אורי מקלב, שהתראיין אחריו, הבהיר כי חוק המרכולים מתייחס למסחר בלבד. "חברת כנסת אמרה לי 'גם חברי הליכוד יושבים בשבת בבתי קפה ובמסעדות', אבל החוק לא מדבר על זה, הוא לא מדבר על מסעדות ובתי קפה ולא על מוסדות תרבות. אף אחד מאלה לא נכלל בו. החוק מדבר רק על מסחר, על חנויות".

בדבריו הסביר כי אין מדובר בצורך של דתיים. "כשאתה פותח מרכול, או מאפשר לפתוח מרכול, אתה פוגע במסחר בעיר השנייה. אנחנו במדינה יהודית, יש עדיין חוט שמקשר בינינו וזה נושא השבת. זה לא רק של דתיים, זה ערך, זה הדגל. אנחנו הרי רוצים יום מנוחה, מתגאים בכך שהעם היהודי הביא לעולם כולו יום מנוחה שנקרא שבת. רואים באירופה, מדינות שלמות בהן החנויות סגורות בימי ראשון, או בין 14:00 ל-16:00, ואף אחד לא אומר 'אבל אני רוצה עכשיו'".

משרד הפנים דחה אתמול את חוקי העזר העירוניים לעקיפת חוק המרכולים, שנחקקו בחמש ערים.