תוקף. חסון
תוקף. חסוןצילום: דוברות הכנסת

חה"כ אכרם חסון ממפלגת כולנו שעתר לבג"ץ נגד חוק הלאום תוקף היום (שני) את התייחסותה של שרת המשפטים איילת שקד לעתירות שהוגשו נגד החוק.

חסון מתייחס למאמר שפרסמה שקד ובו נאמר בין היתר, "הרעיון שלפיו פרק בחוקה אינו חוקתי – זה כבר אבסורד של ממש, כמעט כמו לטעון שפרק בתנ"ך אינו תנכ"י".

שקד אף הוסיפה, "לאחרונה דחה העליון את העתירה נגד חוק ההדחה (שהוא למעשה תיקון לחוק יסוד הכנסת) אולם האמירות שהתלוו לדחייה זו לא היו מעודדות, בלשון המעטה".

בתגובה לדברים אומר חסון, "אין ספק כי מאמרה של הגברת שקד מכוון באופן ישיר לשופטי בית המשפט העליון אשר לפתחם הונחו העתירות בעניין חוק הלאום. משום שאמרות השופטים בעניין בג"צ חוק ההדחה קבעו כי בית המשפט העליון יתערב בתיקונים חוקתיים כאשר מדובר בפגיעת ליבה, ופגיעה ליבה הוגדרה כפגיעה באושיות המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית".

"עם כל הכבוד הראוי להשוואה אותה עשתה השרה, לפיה ההתערבות בחוקה היא כמו להתערב בתנ"ך, ההשוואה אינה במקומה. התנ"ך נכתב על ידי אלוהים והחוקה נכתבה על ידי בני התמותה. בני התמותה טועים ואלוהים לא (אלא אם יש לשרה עמדה אחרת)", הוסיף חסון.

לדבריו, "הניסיון לעשות שימוש ב'דברי האל' כמנוף להתראות והאזהרה אותם מכוונת השרה לבית המשפט העליון הוא ניסיון ציני ומוטב לו אם לא היה נעשה. שרת המשפטים כמי שמכהנת גם יו"ר הוועדה למינוי שופטים, או לכל היותר מי שממונה על המערכת אינה יכולה ליטול חלק פעיל בנושא שעומד להכרעה שיפוטית ומונח לדיון על המדוכה המשפטית".

"אמרות מהסוג הזה יש בהן מסרים ורמזים עבים ביותר שעומדים על גבול הלא מותר, הוא הדין באמירות לפיהן דברי בית המשפט העליון שהובעו בפסק דין, "אינם מעודדים", שיש בהם משום התערבות בוטה בעצמאות בית המשפט וניסיון להפעיל לחץ בלתי מותר על שיקול הדעת השיפוטי. מקרים כאלה של התערבות בוטה עלולים להתקיים במשטרים טוטליטריים וחשוכים", סיכם חה"כ חסון.