הנשיא טראמפ חותם על הסנקציות החדשות נגד איראן
הנשיא טראמפ חותם על הסנקציות החדשות נגד איראןצילום: הבית הלבן

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע היום (שני) רשמית על חידוש הסנקציות הכבדות נגד איראן.

הסנקציות יחולו על ענף כלי הרכב האיראני ועל הסחר בזהב ובמתכות יקרות אחרות, וייפגעו במטבע הריאל האיראני. הן ייכנסו לתוקף ב-7 באוגוסט – מחר.

כל יתר הסנקציות האמריקניות אשר קשורות לפרוייקט הגרעין האיראני ייכנסו בחזרה לתוקף ב-5 בנובמבר, 2018.

אלה כוללות סנקציות הפוגעות במגזר האנרגיה האיראני, כולל עסקאות הקשורות לנפט, ועיסקאות בין גופים פיננסיים זרים לבין הבנק המרכזי של איראן.

טראמפ הזהיר כי ארה"ב תוודא כי כל המדינות שמנהלות עסקים עם איראן ישתפו פעולה באופן מלא עם הסנקציות. אי-ציות לסנקציות מצד אישים או מדינות, הבהיר, יגרור השלכות חמורות.

הנשיא גם הביע את סיפוקו מכך שחברות בינלאומיות רבות כבר הודיעו על כוונתן לצאת מהשוק האיראני, וכי מספר מדינות הביעו כוונה להפחית או לקטוע לחלוטין את ייבוא הנפט הגולמי מאיראן.

"אנו קוראים לכל האומות לנקוט צעדים כאלה", כתב, "כדי להבהיר שהמשטר האיראני עומד בפני ברירה: או שישנה את התנהגותו המאיימת ומערערת היציבות וישתלב שוב עם הכלכלה העולמית, או שימשיך בכיוון של בידוד כלכלי".

טראמפ הודיע בחודש מאי על כוונתו לסגת מעיסקת הגרעין שנחתמה עם איראן ב-2015. בהצהרתו היום כינה את אות הסכם "עיסקה נוראית וחד צדדית" אשר "נכשלה בהשגת המטרה היסודית, של חסימת כל השבילים שהובילו לפצצה איראנית, והשליכה חבל הצלה במזומנים למשטר דיקטטורי רצחני אשר הוסיף להפיץ שפיכות דמים, אלימות ותוהו ובוהו".