בנות אריאל באחד האירועים הקודמים
בנות אריאל באחד האירועים הקודמיםצילום: תנועת אריאל

ביום ראשון הקרוב, ראש חודש אלול, יגיעו, ולא בפעם הראשונה, לרחבת הכותל חניכים ומדריכים של תנועת הנוער 'אריאל', וזאת כמענה לסערה שמתחוללת במקום מדי ראש חודש בניצוחן של נשות התנועה הרפורמית. על הצפוי באירוע שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מזכ"ל תנועת 'אריאל', דביר עמיאור.

"כבר כמה שנים נשות הפרובוקציה מנסות לקבל הכרה דרך המאבק, כביכול מתוך רצון להתפלל בכותל. אנחנו בתנועת אריאל לא יכולים לעמוד מנגד כשקורים דברים כאלה. למדינה יש צביון יהודי ברור, יש תורה אחת ולכן אנחנו מוחים כנגדן", אומר דביר המדגיש כי בעוד אותן נשים מגיעות לרחבת הכותל המערבי פעם בחודש "אנחנו שם באופן תדיר".

"בחודש שעבר 250 בנות הגיעו לתפילת ראש חודש", הוא אומר וכשהוא נשאל אם המפגש בין נוער שמעמד הכותל המערבי בוער בו לבין נשים המתנהלות באופן הסותר כל כך את תפיסתם אינו מניב עימותים וחיכוכים, הוא משיב: אנחנו לא מתעמתים. אנחנו מחזקים את האחיזה היהודית האמתית בכותל ומתפללים לקב"ה. טוב שיש התעוררות של הרגש ושהדברים מסעירים אותנו. חלק גדול מהעם לא מבינים את הבעייתיות ואת הסכנה שהתנועה הרפורמית רוצה לקדם כאן. לכן טוב לטפח את הרגש הזה" ובאשר לסיכוי למאבקים ועימותים, הוא אומר: "הקומונריות והמדריכות מכווינות את החניכות. אנחנו לא באים להתעמת ולדחוף. כשיש סערות החניכים שלנו יעמדו במקום מבודד יותר".

"כל הניסיון של התנועה הרפורמית לערוך טקסי בר מצווה חילוניים לא הועילו. העם מצביע ברגליים ובתי הכנסת שלהם ריקים, גם בימים נוראים. התחושה היא שהם ויתרו על עם ישראל ולכן הם מנסים לקבל את הכוח שלהם דרך בית המשפט ובג"ץ בגיבוי של יהודים מהתפוצות".

בעקבות דבריו אלה נשאל עמיאור אם החניכים והחניכות בתנועה נחשפים גם לטענות לפיהן שלילת מקום לרפורמים ברחבת הכותל יוצרת קרע עם יהדות התפוצות. על כך הוא משיב ומציין כי "ביום ראשון, אחרי התפילה בכותל החניכות יגיעו לחידון התנ"ך התנועתי שיתקיים בסימן הקשר ליהדות התפוצות. יהיו שאלות מקהילות יהודיות ברחבי העולם ועל זה השיח. יש לנו אחריות על כלל עם ישראל. זה מאוד נמצא בשיח ומאוד מדובר. דווקא משום שאנחנו חרדים לגורל יהודי התפוצות כשאנחנו קוראים את הנתונים על ההתבוללות שמתרחשת בעידוד התנועה הרפורמית, האחריות והרגש דורשים מאיתנו מאבק חזק יותר ומניעת הדרך שלהם".

עמיאור מציין את הנתון לפיו 56 אחוזים מנערי הקהילות היהודיות בארה"ב הם ילדים להורה אחד שאינו יהודי, עדות לרמת ההתבוללות הקשה הקיימת שם. "אנחנו לא מבקשים להוציא את האחים שלנו אל מחוץ לגדר, אבל בכל מה שקשור לצביון היהודי הם לא יגעו".

בדבריו מציין עמיאור כי חניכי וחניכות תנועתו יחברו לפעילי ארגונים נוספים ויהיו נוכחים בכותל המערבי בשעת התפילה, כאשר השאיפה היא שרק מתנועתו יגיעו כחמש מאות חניכים.