האוסטרלים בעיר הבה"דים
האוסטרלים בעיר הבה"דיםצילום: דובר צה"ל

מי שהתהלך בשבועות האחרונים בקריית ההדרכה, וספציפית בבית הספר למקצועות הלוגיסטיקה (בה"ד 6), ודאי יכל לזהות משהו לא שגרתי מתרחש בין המסדרונות וברחבי הבסיס. מבין כלל החיילים והקצינים, הסתובבו עוד 10 לובשי מדים מעט שונים, שהצביעו כי האורחים המיוחדים הללו אינם משורות צה"ל.

אותן דמויות חריגות בנוף הסטנדרטי של הבסיס בנגב, היו למעשה 10 קציני לוגיסטיקה בדרגת רס"ן, שהגיעו מצ'ילה, ברזיל, הודו, ולראשונה גם מאוסטרליה למשך שלושה שבועות, כדי לקחת חלק בקורס ייחודי שמוביל חיל הלוגיסטיקה מדי שנה, בפעם ה-14.

"התכנים התמקדו בנושאים קריטיים בתוך עולם הלוגיסטיקה, שמשפיעים ורלוונטיים לכלל הצבאות בצורה גלובלית", מסביר רס"ן אמיר רוזן, מפקד הקורס שהוביל את שלושת המחזורים האחרונים של הפרויקט. "החל מהדרך בה ניתן להשתמש באמצעים הלוגיסטיים כדי לייעל את המוכנות לחירום, דרך עקרונות המלחמה של כלל הצבאות, ועד לטקטיקות וטכניקות בהן משתמשים במדינות השונות".

"בכל שנה אנו מתאימים את התרחיש לצורך מבצעי רלוונטי", ממשיך וחושף רס"ן רוזן, "זה מאפשר שיח פורה סביב הנושא והבנה של תפיסת הלוגיסטיקה בקרב הצבאות השונים". את יכולות הצבאות המשתתפים העמידו למבחן בתרגיל תכנון משותף, שהפעם דימה השתלטות על שטח אורבני על ידי צבא אויב. מהמשתתפים נדרש להגות פתרונות יצירתיים וקונקרטיים לבעיות שהציג התרחיש.

מלבד התנסויות בתחומים המקצועיים השונים - כמו אחזקה שוטפת, בינוי, תשתיות ואימון הכוחות הלוגיסטיים - דאגו במשלחת להעשיר את הלו"ז הצפוף בפעילות ששמה דגש על הכרת הארץ, ועל חשיבות פעילות צה"ל.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

"הם שמעו המון הרצאות מגוונות", מרחיב רס"ן רוזן, "יצאו לטיול ג'יפים במדבר, ראו את ירושלים ואת עכו והעמיקו בנושא המצב הביטחוני בעת ביקור בעזה. זו הזדמנות להשתמש בנושא עניין משותף כדי לחזק את הקשרים ולחשוף אותם לסוגיות שונות מזווית קצת אחרת".

כששאלנו את מפקד הקורס אם שיתוף הפעולה באמת מניב תוצאות, הוא השיב מיד בביטחון: "כשהם באים אלינו לארץ, וחולקים עמנו ידע וניסיון, זה כמו כדור שלג אחד גדול. אדם מספר לאדם ולאט לאט יותר ויותר אנשים מבינים את החשיבות של המפגש הזה. בשנה שעברה גם ראש אט"ל הברזילאי הגיע לביקור במשלחת, לאחר המלצה של אחד המשתתפים הברזילאים בקורס, יש לזה השפעה אדירה".

גם בפעם ה-14, רס"ן רוזן מתרגש כשהוא מגיע לטקס הסיום בבית חיל האוויר בהרצליה, במעמד קצין הלוגיסטיקה הראשי, תא"ל יוסי אילוק, נציגי לוגיסטיקה מכלל צה"ל ובכירים מהארץ ומהעולם שהגיעו לסכם את החוויה ולחלק תעודות.

הוא מופתע מהחיבור המיוחד שנוצר בכל פעם מחדש, ומהתמהיל האנושי שרק הולך וגדל. "לכל משתתף יש השפעה אדירה על הלך הרוח ועל ההפרייה ההדדית", הוא מסכם בגאווה. "פתאום גם ללוגיסטיקה של צבא אוסטרליה יש השפעה עלינו. אפשר ללמוד מכולם, וכל מפגש כזה נותן לנו עוד כלי שנוכל להיעזר בו במערכה הבאה".