אושוויץ
אושוויץצילום: יצחק הררי. פלאש 90

ראשי מוזיאון אושוויץ-בירקנאו ומשרד התרבות הפולני ניהלו משא ומתן עם אדם פרטי בישראל שהחזיק את הארכיון ובו תיעוד של מאות מקרים בהם ניסו דיפלומטים פולנים להבריח יהודים אל מחוץ לפולין הכבושה על ידי הנפקת דרכונים מזוייפים עבורם, בעיקר של מדינות אמריקה הלטינית.

הארכיון חושף כי לפחות 330 יהודים הצליחו לשרוד את השואה לאחר שנמלטו מפולין בעזרת הדרכונים המזוייפים שהונפקו להם ע"י דיפלומטים פולנים משוויץ, בעוד 387 יהודים מצאו את מותם למרות שקיבלו דרכונים מזוייפים. גורלם של עוד 430 יהודים לא נודע.

"הארכיון הוא הוכחה חותכת לכך שפולנים, מדינת פולין ונציגיה היו מעורבים באופן מערכתי ומוסדי בהצלת יהודים במלחמת העולם השנייה. פעילותם של הדיפלומטים הפולניים בשוויץ דאז שהתגלתה ונחשפה לאחרונה, עשויה להוות מקור השראה להיסטוריונים, סופרים, יוצרי סרטים, ויוצרי תרבות", נכתב בהצהרת מוזיאון אושוויץ-בירקנאו.

מאמצי השגת הארכיון בשנה האחרונה נוהלו ע"י שגריר פולין בשוויץ, אלכסנדר לאדוס, יחד עם מספר דיפלומטים פולניים נוספים ונציגים של ארגונים יהודיים. הארכיון עצמו נקרא "ארכיון אייז" על שמו של חיים אייז, אחד הפעילים היהודיים הבולטים בתקופת מלחמת העולם השנייה שנפטר מהתקף לב בשנת 1943.

באוסף עצמו ניתן לראות דוגמאות של שמונה דרכונים מזוייפים של פרגוואי שהונפקו עבור יהודים, תמונות של יהודים המבקשים דרכונים מזוייפים, והתכתבויות בין הדיפלומטים הפולניים לארגונים יהודיים שניסו לסייע ליהודים להימלט מפולין הכבושה. הארכיון יוצג בקרוב בברן, שוויץ, ולאחר מכן יוצג במוזיאון אושוויץ-בירקנאו.