הרמטכ"ל בוועדת חוץ וביטחון

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) שמעה היום (ד') את סקירת הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, על מוכנותו של צה''ל וכשירותו לחירום וכן את התייחסות הרמטכ"ל לדו"ח נציב קבילות החיילים אשר פורסם בסוף חודש יוני השנה.

דיכטר הזכיר בפתח הדברים כי הדיון האחרון בהשתתפות הרמטכ"ל נדחה עקב האירועים בעזה. "אני מקווה מאוד שאנחנו לא על סיפו של יום חדש בנושא של עזה. למרות שהדיון היום עוסק בדוח נציב קבילות החיילים ונבקש לשמוע מהרמטכ"ל ומראש אכ"א התייחסות לנקודות בו, חשוב לי לומר לך את הדברים כי לא היית בוועדה מאז האירועים באותו יום.

''אנחנו במספר דיונים ציינו את היום הזה של ה-14 במאי כשעשרות אלפי פלסטינים צבאו על הגדרות. אני יודע שצה"ל עושה הרבה מבצעים מסוכנים ומורכבים אבל מה שהוא עשה באותו יום, בגבול הרצועה, בנחישות ובגבורה, אל מול מחבלים רבים שניסו לפרוץ אל תוך מדינת ישראל, מנע אסון כבד ואני אומר לרמטכ"ל יישר כוח ותודה רבה", אמר יו"ר הוועדה ח"כ דיכטר.

בדיון השתתפו גם ראש אגף המבצעים אלוף אהרון חליווה, ראש אגף כח אדם אלוף מוטי אלמוז, וראש חטיבת התכנון, תא"ל הדי זילברמן.

הרמטכ״ל סקר בפני חברי הוועדה את העשייה להעצמת כשירות צה״ל לחירום. איזנקוט ציין כי צה״ל נמצא במוכנות הגבוהה ביותר שלו בעשרים השנים האחרונות והציג את תרומתה של התכנית הרב-שנתית גדעון לשיפורם של איכות ההכשרות והיקפן, האימונים והתרגילים, התשתיות המבצעיות, הציוד האישי ותשתיות האימונים, אשר נוגעים באופן אישי בכל משרת בצה״ל. הרמטכ״ל הדגיש כי מוכנות זו נגזרת מתרחישי הייחוס השונים, אליהם צה״ל ערוך.

רא"ל איזנקוט הציג לחברי הוועדה את רמת המוכנות הגבוהה של יחידות היבשה אל מול תרחישי הייחוס בזירות השונות וסקר את התמורות שבוצעו בשנים האחרונות באימוני היחידות הסדירות ויחידות המילואים.

בין היתר, התייחס הרמטכ"ל בדבריו למימוש פיילוט צוות הקרב החטיבתי (צק"ח) 'גדעון', שצפוי לחולל שינוי משמעותי במבנה צה"ל ומיושם כחלק מהתכנית הרב-שנתית "גדעון".

לחברי הוועדה הוצג גם השינוי המשמעותי בתוכנית האימונים של צה"ל, הבא לידי ביטוי באימונים רבים יותר ככלל, וכן פינוי זמן ללוחמי החוד להתאמן בצורה המיטבית, כך ששני שליש מצבא היבשה מבצע תעסוקה מבצעית והשליש הנותר מתאמן. מדובר בגידול האימונים בעשרות אחוזים וכן שיפור ביציבות ביצועם.

הרמטכ"ל ציין כי לצה"ל יתרון גדול על אויביו המושת על יכולות מבצעיות, מודיעיניות וטכנולוגיות וישתמש בהן ככל שנדרש. הרמטכ"ל התייחס בדבריו גם לפעילות הנרחבת במסגרת "המערכה שבין המערכות", בגזרות השונות, המהווה מרכיב מרכזי בתוכנית הרב-שנתית.

בנוסף, הוצגו בדיון משמעויות קיצור השירות אשר אושר בוועדת החוץ והביטחון, שנכנס לתוקף החל ממרץ 2018 ואת המענה שניתן להן, תוך הדגשה כי סדר הכוחות ביבשה מצוי באיוש מלא.

כמו כן הוצג מודל השירות לאנשי הקבע, אשר נכנס לתוקפו לפני כשלוש שנים ומשמעויותיו על כלל היבטיו, בדגש על אתגרי כוח האדם שייווצרו בחלק מהמערכים בצה"ל, ואופן התמודדותו עימם.

בהתייחס לדוח נקח״ל צוין כי יש התייחסות רצינית ומעמיקה בצבא לדו״ח ולממצאיו בתחומי הטיפול הרפואי, הטיפול באנשים, תלונות המועמדים לשירות, שחיקה ויחסי מפקד פקוד. הרמטכ״ל סיפר לחברי הוועדה כי מינה את סגנו, אלוף אביב כוכבי, לעמוד על ממצאי הדו״ח והטיפול בהם באופן רוחבי בכלל צה״ל.

בסיכום דבריו הדגיש רא"ל איזנקוט כי "צה"ל מצוי ברמת כשירות ומוכנות טובות לממש את ייעודו להגנת המדינה וניצחון במלחמה".