בשבע מהדורה דיגיטלית

צעד קטן מתחיל בספר - ביקורת ספר

השיטה שמציב דותן לוי לחינוך בני נוער שהגיעו מרקע מורכב, תובענית מאוד. ובכל זאת מומלץ לאנשי החינוך לקרוא את 'דרוש כפר'

עפרה לקס , כ"ח באב תשע"ח

לא מתעלם מהקשיים, אבל מציב רף גבוה למחנכים. 'דרוש כפר'
לא מתעלם מהקשיים, אבל מציב רף גבוה למחנכים. 'דרוש כפר'
מאת: דותן לוי

כפר נוער. ילד זרק אבן וניפץ חלון זכוכית. מה צריכה להיות תגובת הצוות המחנך? במקרה אחד הורחק הילד לכמה ימים, וכשחזר נדרש לתקן את הנזק.

במקרה אחר זרק הנער את האבן בדיוק ביום הבגרות באנגלית. עשרה חודשים קודם לכן הוא כלל לא התעניין בלימודים, ולאחר תהליך הפך למצטיין במקצוע. המעמד כנראה הלחיץ אותו, הוא לא ידע איך לתמלל את הלחץ, וזרק אבן. הילד הזה זכה לחיבוק והרגעה של הצוות, ורק אחרי מספר ימים באו איתו בדין ודברים על המעשה שעשה, ובדקו יחד איך יתקן זאת.

'דרוש כפר' הוא ספר שמדבר על חינוך בני נוער, בעיקר כאלה המגיעים מרקע קשה. הספר דן בשאלה איך מייצרים להם עתיד טוב יותר, והתשובה מתחילה כמובן באמונה בתלמידים ובנטיעת האמון העצמי שלהם עצמם. הספר מציג תפיסה חינוכית הוליסטית, המבקשת לכבוש את ליבו של כל צוות המורים והמחנכים. אנשי הצוות אמורים להרגיע זה את זה, להיוועץ זה בזה, ולבנות יחד עם התלמידים את הסולם המביא אותם השמימה. התיאוריה שואפת למצוא חוזקות בתלמיד, ואפילו נקודות אור בעברו, גם אם היה מאוד קשה, ולהציב עוגנים בעתיד שלו.

דותן לוי דן במדיניות הענשת התלמידים, במערכת היחסים עם ההורים ובמקום הראוי שיש לתת להם. הוא נוגע בחוויית הניכור, שהיא פעמים רבות מנת חלקם של תלמידים עולים או בנים לעולים, ובעולם שלם של אתגרים שיש לתלמידים שמגיעים מרקע מורכב. לוי בודק את התיאוריה כל הזמן ובוחן אם אין בה פטרונות ודורסנות - האם במסגרת המוטיבציה העזה להצמיח את הילדים, אנחנו לא כופים עליהם את ערכינו? או בכלל משקרים, כי היעדים שאנחנו מציבים להם אינם בני-השגה?

לוי והתיאוריה שהוא פורש דורשים הרבה ממי שנטלו על עצמם את מלאכת החינוך. אולם שלא כמו בתיאוריות שמפזרות אבקת קסמים לכל עבר, הוא דן גם בקשיים. הוא לא מסתיר את ההתמודדות של המחנכים עם כעסים ואכזבות שמעוררת מלאכת החינוך. הוא מגלה שלעיתים המציאות טפחה על פניו. הוא מביא גם דוגמאות שבהן נכשל, ובכך שובה את לב הקוראים (או לפחות את ליבי), כי למרות שהוא מאמין בשיטה בכל ליבו, היא קשה ליישום ולא תמיד מצליחה. כלומר היא אנושית.

כשפתחתי את הספר חשבתי שהוא יתאים לי, כאם, ואוכל להשליך ממנו גם על ביתי הפרטי. התאמצתי ליצור אנלוגיות, אבל התקשיתי. 'דרוש כפר' מיועד למחנכים ולאנשי מקצוע. אבל גם להם הוא מציב רף גבוה, בלתי אפשרי. לוי מבקש מהמורים לא רק מידות תרומיות, לב מאזין ואוזניים רגישות, אלא גם הכרה לעומק את הרקע של כל תלמיד, אופיו, שאיפותיו ועוד. הדרישה נכונה עד מאוד, אך במערכת החינוך הנוכחית היא רחוקה מיישום. בעידן שבו מחנכים לא מגיעים להיכרות עם הכישרונות והחוזקות הבסיסיים של התלמידים שלהם, איך יכירו אותם 360 מעלות ועוד קצת פנימה? ובכל זאת אני ממליצה לאנשי חינוך לקחת את הספר ליד ולקרוא. הקריאה מרעננת תפיסות קיימות, והצבת יעד נכון, גם אם הוא רחוק, היא התחלה של משהו טוב. רק תחליטו מראש, אנשי חינוך יקרים, לא להיות מתוסכלים מהפער בין האידיאל למציאות בפועל, שנגרמת מהזמן ומאילוצי המערכת. כל שינוי מתחיל בצעד קטן, גם אם הוא קריאת ספר.