מפקדי פיקוד דרום ופיקוד העורף בביקור בשדרות

האלוף במיל' עוזי דיין, סגן הרמטכ''ל לשעבר, קורא להחזיר את ההרתעה בעזה באמצעות מבצע צבאי נגד החמאס.

"אני מקווה שיהיה מבצע בעזה, זה דבר שצריך לעשות אותו בגלל שההרתעה שלנו נשחקה עד דק", אומר דיין בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריו, נוכח אובדן ההרתעה, ''אפילו אם תהיה 'הסדרה', סוג של הפסקת אש, החמאס ימשיך לפעול גם מתחת לסף התגובה, לשלוח עפיפונים ובלונים מתוך הנחה שאנחנו שנגיב רק בקטנה וגם אם הוא משגר שמונים רקטות לעוטף כמו שהיה אתמול, הוא מעריך שישראל לא תלך למבצע. זה נקרא אבדן ההרתעה".

דיין, לשעבר ראש המל''ל, מסביר כי מבצע עתידי שיסתיים בלי מיטוט החמאס יחשב להפסד של ישראל, "חשוב להגיב חזק כי צריך להרתיע את החמאס ואם רוצים להרתיע זה רק באיום על עצם קיומו. אנחנו צריכים להידרש להחלטה אם יוצאים למבצע שזה בעצם מלחמה בעזה ולהחליט האם המטרה זה להעניש את החמאס או למוטט אותו.

''פחות ממיטוט זה ניצחון לחמאס כי אז החמאס נכנס לבונקרים וגם אם יהרגו לו אלפי אנשים בעזה זה לא ישנה לו, הוא ימשיך להיות בבונקר שבוע שבועיים ואז יצא מההריסות ויכריז על ניצחונו. וככה זה יראה בעולם שישראל המעצמה לא מצליחה לחסל את החמאס".

עוזי דיין מעריך שללא תמיכת דעת הקהל הישראלית צה"ל לא יצא למבצע נגד החמאס, "מדוע נרתעים? בגלל מחירון הדמים הישראלי. אנחנו חוששים מאבדות. הבעיה העיקרית זו דעת הקהל הישראלית. ישראל לא יוצאת למלחמה שגוררת נפגעים אלא אם כן דעת הקהל הישראלית מבינה שאין ברירה וצריך לצאת למלחמה.

''כיום דעת הקהל לא כזאת. בעוטף עזה אומרים שהם מקווים שהשקט יחזור, הם לא תומכים במבצע בעזה". לדבריו על צה"ל להציג תכניות למיטוט החמאס, "צה"ל צריך להציג תכניות יותר אגרסיביות שכוללות מיטוט החמאס, אם על ידי חיסול ההנהגה, ולא משנה אם מדובר בהנהגה פוליטית מדינית או צבאית, או על ידי שנגרום לו לצאת מרצועת עזה כמו שסילקנו למשל את אש''ף מלבנון.

''ואם נחושים לפגוע בהנהגה של החמאס זה אומר להשמיד מטרות שלטוניות גם בתים של משפחות מובילות בחמאס. במצב הזה אכן תושג איזו הענשה אבל לא תהיה כזאת הרתעה שההמון בעזה יגידו 'אם כך צריך להפסיק לירות'. ארגון טרור מרתיעים רק על ידי איום על עצם קיומו, זה לא אומר לכבוש כל עזה אבל כן להיכנס כניסה יבשתית".